تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

عملکردtDCS و تاثیر آن بر مغز

استفاده از tDCS  برای درمان انواعی از اختلالات عصبی در مراکز نوروفیدبک رایج شده و از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کنند. مرکز درمان با tDCS  و نوروفیدبک توانش خدمات درمان tDCS  را  ارائه می دهد.  برنامه ی درمانی tDCS، مبتنی بر نوروتراپی می باشد که به درمان اعصاب و سلول های عصبی می پردازد.در این مقاله به عملکردtDCS و تاثیر آن بر مغزمی پردازیم:

 روش درمان tDCS 

تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی به صورت خفیف روش tDCS نام دارد که مخفف عبارت transcranial Direct Current Stimulationاست و یک روش تحریک غیرتهاجمی مغز به شمار می رود که می‌تواند با استفاده از یک جریان ضعیف الکتریکی (DC) بر جمجمه، تغییرات موقتی در تحریک‌پذیری مناطق قشری ایجاد کند.

هر چه میزان جریان  الکتریکی بالاتر باشد اثرات بیشتری مورد انتظار خواهد بود.عملکردtDCS و تاثیر آن بر مغز اندازه الکترودهای مورد استفاده  در tDCS ۲۵ الی ۳۵ سانتی متر مربع می باشد که برای برقراری اتصال مناسب بین دو الکترود و پوست سر از خیس کردن الکترود با آب معمولی یا محلول آب نمک  استفاده می گردد.

و  روی پوست سر قرار داده می شود. قطب مثبت برای افزایش فعالیت الکتریکی و قطب منفی برای کاهش فعالیت الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع اختلال افراد  محل قراردادن الکترود ها متفاوت خواهد بود، چون  بخش های مختلف در مغز افراد از نظر فیزیولوژیکی و عملکرد متفاوت است . نوروتراپیست با افزایش در میزان بعضی از  فعالیت های الکتریکی مغز و یا کاهش در فعالیت های الکتریکی دیگر مغز از روش tDCS استفاده می کند. و با استفاده از tDCS، تغییراتی در فعالیت های خودکار الکتریکی مغز، داده می شود.

عملکرد tDCS 

tDCS به عنوان یک ابزار غیرتهاجمی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی، اضطراب، تقویت توجه و حافظه، صرع، میگرن، کنترل وسوسه در رابطه با مصرف مواد اعتیاد آور به ویژه شیشه و کنترل ولع نسبت به مواد غذایی، وزوز گوش، اختلالات خواب و بسیاری از حیطه‌های دیگر کاربرد دارد

همچنین tDCS بر  اختلالات مختلف حوزه های حسی، حرکتی، شناختی و هیجانی اثر دارد tDCS در  بهبود و توانمندسازی مغز، ظرفیت حافظه، توجه و  عملکردهای شناختی کاربرد دارد.. چون در آن از جریان الکتریکی ضعیف استفاده می شود  در کودکان نیز قابلیت استفاده را دارد.

امروزه از tDCS در  درمان اختلالات همچون بیش فعالی/عدم تمرکز (ADHD)، اختلالات یادگیری (LD)، اختلال درخودماندگی (Autism)، تاخیر تکلم و عقب ماندگی ذهنی (Mental Retarded) استفاده می شود.

عملکرد tDCS و تاثیر بر آن مغز

عملکرد tDCS و تاثیر بر آن مغز

از محل اتصال الکترودها به پوست سر، جریان الکتریکی ضعیفی از بخش های مختلف عبور می کنند تا به سطح قشر مغز می رسد این بخش ها عبارت اند از:

  • طبقات پوست
  • مو
  • استخوان
  • جمجمه
  • سخت شامه
  • نرم شامه
  • مایع مغزی نخاعی بین سخت شامه و نرم شامه

جریان الکتریکی در مسیر عبور از این بخش ها و رسیدن به قشر مغز، ۵۰% تقلیل پیدا می کند. عملکردtDCS  باعث بهبود و درمان انواع اختلالات و افزایش توانایی های مغز می شود.

جهت  مشاوره، دریافت نوبت  و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  نوروفیدبک. با بهترین مرکز نوروفیدبک تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *