تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

اختلال خواب و درمان آن

اختلالات خواب به مجموعه‌ای از شرایطی گفته می‌شود که به طور مستمر مانع از خوب خوابیدن یک فرد می‌گردد. اختلالات خواب که در اثر عوامل مختلفی اعم از بیماری‌ها یا استرس زیاد ایجاد می‌شود، در جوامع امروزی به سرعت در حال گسترش می‌باشد. در  بهترین کلینیک نوروفیدبک تهران به بررسی اختلال خواب و درمان آن می پردازیم

اختلال خواب و درمان آن

اغلب افراد گاه و بیگاه برای خوابیدن مشکل پیدا می‌کنند که این می‌تواند به خاطر استرس، برنامه‌های کاری فشرده و سایر عوامل خارجی باشد. اما هنگامی که این بی‌خوابی‌ها به یک امر عادی و همیشگی تبدیل می‌شود، می‌تواند زندگی عادی هر فردی را دچار اختلال نماید و این نشانه‌ای از نوعی اختلال خواب می‌باشد

اگر گمان می‌کنید که ممکن است دچار اختلالات خواب شده باشید، لازم است در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان این مشکل اقدام کنید. اگر اختلالات خواب به موقع درمان نشود، پیامدهای منفی آن می‌تواند منجر به بیماری‌ها و عوارض وخیم‌تری در فرد شود. همچنین اختلالات خواب بر عملکرد عادی شما در محل کار تأثیر منفی می‌گذارد، باعث ایجاد تنش در روابط اجتماعی شما می‌شود و در روند فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند.
اختلالات خواب که توسط متخصصین مغز و اعصاب (نورولوژیست‌ها) تحت درمان قرار می‌گیرد شامل طیف بسیار وسیعی از ناهنجاری‌ها و شرایط مختلف از جمله بی‌خوابی، سندرم پای بیقرار (RLS) و حمله خواب (نارکولپسی) می‌باشد. متخصصین مغز و اعصاب در زمینه درمان بیماری‌ها و اختلالات مربوط به مغز، نخاع و سیستم عصبی تخصص دارند. اختلالات خواب نیز در بسیاری از موارد ارتباط نزدیکی با این مشکلات عصبی دارد.
انواع متعددی از اختلالات خواب وجود دارد که بعضی از آنها ممکن است در اثر عوامل زمینه‌ای دیگری به وجود آمده باشد.
حمله خواب یا نارکولپسی با حمله‌های مکرر خواب در طول روز مشخص می‌شود. یعنی شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می‌کنید و بدون مقدمه ناگهان به خواب می‌روید. این عارضه می‌تواند باعث بروز فلج خواب یا همان بختک خواب نیز بشود که موجب می‌شود شما بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب قادر به حرکت کردن و فعالیت فیزیکی نباشید. اگرچه حمله خواب ممکن است به خودی خود اتفاق بیفتد، اما با بیماری‌های عصبی خاصی از قبیل اسکلروز چندگانه (ام اس) نیز ارتباط دارد.

اختلال خواب و درمان آن

انواع اختلال خواب

خواب‌پریشی
خواب‌پریشی نوعی از اختلالات خواب است که باعث بروز حرکات و رفتارهای غیرعادی در زمان خواب می‌شود. این رفتارها شامل موارد زیر است:
راه رفتن در خواب
حرف زدن در خواب
ناله کردن در خواب
کابوس شبانه
شب ادراری
دندان قروچه یا فشار دادن فک‌ها
سندرم پای بیقرار به نیاز مداوم پاها به حرکت کردن گفته می‌شود. در بعضی از موارد، این حالت همراه با گزگز و به خواب رفتن پاها می‌باشد. هر چند این علائم می‌تواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد، اما معمولاً در طول شب بروز آن شایع‌تر است. سندرم پای بیقرار اغلب با شرایط یا بیماری‌های خاص دیگری از جمله بیش‌فعالی و پارکینسون همراه می‌باشد.
بی‌خوابی به ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند بعد از سفرهای هوایی و یا در اثر استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی و بیماری‌های گوارشی به وجود بیاید. همچنین بی‌خوابی می‌تواند یکی از علائم مربوط به بیماری دیگری باشد.

پیامدهای  اختلال خواب

به طور کلی بی‌خوابی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی و کیفیت زندگی شما ایجاد کند که برخی از شایع‌ترین آنها عبارت است از:
افسردگی
عدم تمرکز
بدخلقی و زودرنجی
افزایش وزن
ضعف عملکرد در محیط کار یا تحصیل
عارضه بی‌خوابی اغلب در بین جوانان و زنان شایع است. این بیماری معمولاً در قالب یکی از سه نوع زیر طبقه‌بندی می‌شود:

بی‌خوابی مزمن، هنگامی است که به طور مداوم و حداقل به مدت یک ماه اتفاق می‌افتد.

بی‌خوابی حدواسط، هنگامی است که به صورت دوره‌ای و گاه و بیگاه اتفاق می‌افتد.

بی خوابی موقتی که هر بار فقط چند شب ادامه پیدا می‌کند.
وقفه تنفسی یا آپنه خواب با توقف نفس کشیدن عادی در هنگام خواب مشخص می‌شود. وقفه تنفسی در خواب یک بیماری بسیار جدی است که باعث می‌شود اکسیژن کافی به بدن شما نرسد و شاید هم در طول شب، شما را از خواب بیدار کند.

پیامدهای  اختلال خواب 

بیشتر بخوانید: درمان اختلال خواب با نوروفیدبک

در بهترین مرکز نوروفیدبک تهران  برای درمان اختلال خواب  نوروفیدبک را پنجره اي جدید براي سنجش و تغییر حالت هاي مغزي و درمان اختلال خواب درکودکان و بزرگسالان  می دانند و با به کار گرفتن پیشرفته ترین امکانات و ابزارهای نوروتراپی در خدمت مراجعین عزیز می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل بفرمایید. شما می توانید جهت استفاده از خدمات بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *