تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

 تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان

در مرکز درمان اختلالات رفتاری کودکان توانش، اختلالات رفتاری کودکان با ارزیابی های بالینی و تست های استاندارد تشخیص و با استفاده از روش های مختف از جمله نوروتراپی درمان می شوند. یکی از روش های نوروتراپی tDCS است در این مقاله به تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان می پردازیم:

اختلالات رفتاری کودکان

مشکلات رفتاری کودکان، زمانی قابل تشیخص است که که کودک رفتاری خارج از محدوده سنی خودش نشان ندهد. رفتارهایی شیطنت یا بازیگوشی، نافرمانی  برای کودکان رفتاری طبیعی محسوب می شود.

اما اگر این رفتارها بیش از حد تکرار شده یا شدت آن ها به شکل آزاردهنده ای زیاد باشد، از مشکلات رفتاری کودکان محسوب شده و بایستی به دنبال روش های درمان برای آن باشید. اختلالات رفتاری در کودکان انواع مختلفی دارد که از شایع ترین آن ها می توان به لجبازی، اختلال سلوک، اضطراب جدیی، بیش فعالی، اوتیسم و انواع فوبیا ها اشاره کرد.

اختلال لجبازی:

کودک دارای اختلال رفتاری لجبازی، به شکلی خصمانه و حتی انتقام جویانه سعی در مخالفت و نافرمانی با والدین و اطرافیان دارد. و با این رفتار سعی در نشان دادن قدرت دارد. البته لجبازی کودک برخلاف اختلال سلوک، باعث نقض قانون یا حقوق دیگران نمی شود. از نشانه های تشخیص اختلال لجبازی در کودکان می توان به جر و بحث زیاد با بزرگسالان،. بی توجهی به دستورات، رفتارهای کینه توزانه، خشم و پرخاش و سرزنش دیگران اشاره کرد.  در ادامه تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان به اختلال سلوک می پردازیم

 اختلال سلوک:

اختلال سلوک، از دسته اختلالات پرخاشگری در کودکان است که به نسبت اختلال لجبازی و نافرمانی، بسیار شدیدتر بوده. و پیامد های سنگین تری برای شخص یا خانواده او دارد. کودک دارای اختلال سلوک نسبت به قوانین موجود بی اعتنا است و کارهایی را انجام می دهد. که از نظر هنجارهای اجتماعی برای سن او نامناسب است. دعوا و درگیری داخل و خارج از خانه، دزدی، رفتارهای جنسی از سنین پایین، دروغ گویی، بزهکاری و غیره از جمله رفتارهای هنجارشکن کودکان مبتلا به اختلال سلوک است.

اختلالات رفتاری کودکان

 اختلال بیش فعالی و نقص توجه:

اختلال بیش فعالی، از رایج ترین اختلالات رفتاری در کودکان است که عموما در دوران دبستان تشخیص داده می شود. کودک دارای اختلال بیش فعالی، بی قرار است و فراخنای توجه بسیار پایینی دارد که باعث می شود نتواند. به درستی در کلاس درس متمرکز شده و یا تکالیف خود را انجام دهد. بیشتر کودکان بیش فعال حتی نمی توانند به یاد بیاورند. که باید چه کاری انجام دهند. برخلاف تصور، کودکان بیش فعال لزوما باهوش تر از دیگران نیستند. و بازه هوشی آن ها از عقب مانده ذهنی تا تیزهوش متفاوت است.

 اختلال تیك:

تیک، یک حرکت یا صدایی است که فرد به صورت ناگهانی، نمودکننده، غیرموزون و کلیشه ای انجام می دهد. کسانی که تیک دارند معمولا نمی توانند درمقابل انجام آن مقاومت کنند هرچند بتوانند کمی زمان آن را به تاخیر بیندازند. تیک عصبی، در شرایطی که فشار روانی زیادی روی شخص باشد بیشتر اتفاق می افتد.

تیک های حرکتی و صوتی دو نوع هستند. تیک ساده و تیک مرکب. تیک های حرکتی ساده مثل پلک زدن، حرکت گردن، بالا انداختن شانه ها و درآوردن شکلک است. تیک های صوتی ساده هم مثل سرفه کردن، خرخر کردن گلو، بالاکشیدن بینی یا فین کردن است. تیک حرکتی مرکب، ترکیبی از رفتارها است که می تواند شامل حرکات بیانگر چهره ای، پریدن، لمس کردن و پاکوبیدن باشد. تیک های مرکب صوتی می تواند مثل تکرار کلمات یا عبارات، هرزه گویی، مکرر گویی و یا پژواک گویی باشد.

 اختلال اوتیسم:

اوتیسم نوعی از اختلالات رفتاری در کودکان است که خصوصا در سالهای اخیر بسیار شیوع پیدا کرده. و نگرانی های زیادی را برای خانواده ها به وجود آورده است. تعریف اوتیسم بسیار وسیع و گسترده است اما به طور کلی، افرادی را می توان دارای اختلال اوتیسم. تشخیص داد که انزوای اجتماعی داشته باشند، عقب ماندگی ذهنی و نقایص زبانی داشته باشند . و رفتارهای کلیشه ای از خود نشان دهند. کودکان مبتلا به اوتیسم از تماس های اجتماعی کناره گیری می کنند. البته اختلال اوتیسم طبقه های مختلفی دارد و راه های درمان متعدد آن در این مطلب از کلینیک روانشناسی ذهن آرا بررسی شده است.

انواع فوبیاها

در این بخش از مقاله تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان به اختلال  انوع فوبیا در  کودکان می پردازیم

ویژگی اصلی فوبیا در کودکان، وجود یک ترس دائمی و آشکار از اشیا و یا شرایط خاصی است. در فوبیا، کودک به خاطر پیش بینی از آسیب دیدن در موقعیت خاصی یا از شی خاصی دچار استرس و اضطراب می شود. و این موضوع را با گریه، بی قراری، سفت کردن اعضای بدن یا محکم چسبیدن به اطرافیان نشان می دهد. البته اگر ترس کودک از چیزی یا موقعیتی به حدی نباشد که در زندگی او اختلال ایجاد کند نمی توان این ترس را جزو انواع فوبیا دسته بندی کرد.

 بعضی از اختلالات بزرگسالی در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود. برای مثال اختلالات کنترل تکانه، کمبود توجه، بیش فعالی، ترس ها و اضطراب جدایی. شروع این اختلالات در دوران کودکی معمولا با تاخیر در درمان، افزایش دوره بیماری و به دنبال آن نتایج ضعیف بالینی همراه است.

.به همین دلیل بهتر است که استفاده از درمان های جدید مانند tDCS ، برای کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد tDCS می تواند یک ابزار درمانی و تشخیصی امید بخش برای کودکان و نوجوانان باشد. چراکه توانایی ترمیم مغز در این دوره از زندگی بیشتر است.

 تاثیر tDCS در اختلالات رفتاری و روانی کودکان

کمک به کودکان بیمار و خانواده آنها در مدیریت مشکلات می تواند از پیشرفت اختلال جلوگیری کند. زمانی که اختلال  رفتاری و روانی پیشرفت می کند، تبدیل به بخشی از رفتار کودک شده و درمان آن مشکل تر می شود.

 تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان

tDCS روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز است که نتایج امیدوار کننده ای در اختلالات گوناگون دوران بزرگسالی نشان داده است.

در این روش جریان الکتریکی ضعیفی از طریق جمجمه به لایه های زیرین مغز فرستاده می شود و سبب تعدیل تحریک پذیری قشرمغز می شود.

tDCS همچنین می تواند برای بررسی مناطقی از مغز که در مراحل مختلف آسیب شناسی و بهبود درگیر هستند، ابزاری جالب باشد. با این وجود تحقیقات در زمینه کاربرد tDCS در اختلالات دوران کودکی و نوجوانی محدود است. تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان

نتایج یکی از مطالعات که اثر بخشی tDCS را در بهبود توانایی زبان بررسی کرده است، نشان داد که بعد از جلسات میانگین نمرات آزمون واژگان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده است که tDCS در مناطق خاصی از مغز می تواند با افزایش عملکرد شناختی همراه باشد.

در دوران کودکی و نوجوانی مغز انسان حساسیت بیشتری نسبت به مداخلات نشان می دهد به همین دلیل احتمال می رود که نتایج بهتری نیز در مقایسه با بزرگسالان مشاهده شود.

جهت  مشاوره، دریافت نوبت  و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  تاثیر tDCS بر انواع اختلالات کودکان  با بهترین مرکز نوروفیدبک تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *