تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

توانمندی های شناختی و تقویت آن

یکی از فعالیت های اصلی در کلینیک نوروفیدبک توانش شناخت توانمندی های مغز  و افزایش بهبود عملکرد آن در کودکان و برزگسالان با استفاده از بهترین و به روزترین تجهیزات نوروتراپی  است.در این مطلب به توانمندی های شناختی و تقویت آن می پردازیم :

توانمندی های شناختی و تقویت آن

مغز ما برای انجام  کارهای ساده و پیچیده مهارت هایی طبیعی دارد این مهارت طببیعی را توانایی های شناختی می گویند  با استفاده از توانمندی های  شناختی به نحوه پردازش اطلاعات، شناسایی الگوها و تحلیل مسائل  می پردازیم و همچنین می توانیم بر روی مسائل مختلف تمرکز کنیم . توجه به توانایی‌های شناختی و ارتقای آنها می‌تواند به کودکان و برزگسالان در همه زمینه ادراکی توجهی مهارت های شناختی ، یادگیری و….کمک کند.

توانایی‌های شناختی مهارت‌هایی هستند که مغز شما برای انجام کارهای ضروری روزمره مانند تفکر، یادگیری، خواندن، به خاطر سپردن، صحبت کردن، گوش دادن و توجه کردن از آن‌ها استفاده می‌کند. توانایی های شناختی به طور طبیعی در مغز اتفاق می افتد، اما شما می توانید با به چالش کشیدن خود، آنها را بیشتر توسعه و تقویت کنید.

چون با استفاده از توانمندی های شناختی درك مطلب، شناخت، تجزیه‌وتحلیل مسائل و مشکلات و یافتن  راه حل ها و خلاقیت، توجه و تمرکز و…. را انجام می شود به همین علت برای ما بسیار اهمیت دارند.

نمونه مهارت های شناختی

منطق و استدلال. منطق و مهارت های استدلال می تواند به شما در حل مشکلات و ایجاد ایده کمک کند. …
زبان…
تفکر انتقادی و حل مسئله …
مهارت های ریاضی و کمی …
تفکر انتزاعی …
ارتباط …
یادگیری و جستجوی اطلاعات …
هوش هیجانی.

ما انسانها دارای توانمندی های شناختی مختلفی هستیم که در ادامه به این به آنها می پردازیم:

توانمندی های شناختی و تقویت آن

انواع توانایی های شناختی

چهار دسته از توانایی های شناختی وجود دارد: توجه، حافظه، منطق و استدلال، و پردازش. اگرچه همه توانایی‌های شناختی در یکی از این چهار دسته قرار می‌گیرند، اما گاهی اوقات نیز در هم تنیده می‌شوند.

برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، اجازه دهید نگاهی عمیق‌تر به چهار نوع توانایی‌های شناختی بیندازیم:

1. توجه:

توجه یک مهارت شناختی است که به ما کمک می کند تا  بر یک‌ کار در دوره زمانی مشخص متمرکز شویم گاهی انجام چندین کار با هم باعث حواس‌پرتی یا تداخل در تکالیف و وظایف می شود اما اگر توجه و تمرکز ما دارای عملکرد بهینه و مناسبی باشد کیفیت کار  افزایش می یابد  و همچنین  باعث تقویت و بهبود  عملکرد حافظه کاری می شودتوجه توانایی تمرکز روی یک کار برای مدت طولانی است،  توجه مستقیماً به حافظه و توانایی در پردازش اطلاعات مربوط می شود.

اگر متوجه شدید که در انجام چند کار مشکل دارید، به راحتی حواس شما پرت می شود یا کار را ناتمام رها می کنید، نیازمند  بهبود توجه خود  می باشید . نمونه های دیگر از مشکل تمرکز، اشتباهات مکرر و به پایان نرساندن پروژه ها و کارها در زمان مشخص و  به موقع است. تلاش برای بهبود این توانایی شناختی، تمرکز و موفقیت در کار و زندگی شخصی را آسان تر می کند.

2. حافظه

توانایی یادآوری اطلاعات گذشته و حال  است. اگر حافظه ضعف داشته باشد می تواند در وظایف ، انجام کارها ، یادگیری وظایف شغلی و… فرد را دچار اختلال کند
حافظه توانایی برای یادآوری اطلاعات اخیر یا اطلاعاتی است که در گذشته ذخیره کرده اید. که به عنوان حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می شناسیم. استفاده از حافظه  امری  مهم و  ضروری است.

3. منطق و استدلال

این توانمندی باعث می شود که فرد  توانایی ارزیابی مسئله و يافتن راه‌حل داشته باشد  اشاره دارد. بنابراین داشتن توانایی استدلال می توند مهارت‌های حل مسئله  را تقویت کند
منطق و استدلال توانایی حل مسائل، شکل دادن به ایده ها و استدلال مستقل هستند. این مهارت‌ها برای هر  فردی ضروری هستند، زیرا به  ما این امکان را می‌دهند که  برای هر مشکلی که با آن روبرو هستیم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم.

4. پردازش شنیداری و دیداری

پردازش دیداری شنیداری باعث می شود که بتوانیم به راحتی به تفسیر اطلاعاتی بپردازیم که از محیط پیرامون خود  دریافت می‌کنیم. هر چه سرعت پردازش اطلاعات ما بیشتر باشد سایر عملکردهای شناختی و مغزی  نیز تقویت می شود  و باعث می شود که که زمان کمتری را برای درك‌ اطلاعات جدید صرف کنیم.
پردازش شنیداری و دیداری به ما  این امکان می دهد تا هر اطلاعاتی را که از طریق مناظر یا صداها دریافت می کنید تفسیر کنید. پردازش شنوایی باعث می شود صداها را تجزیه و تحلیل کنید، مانند کسی که با شما صحبت می کند یا به موسیقی گوش می دهد. پردازش دیداری این امکان را می دهد که  به صورت بصری فکر کنید و اطلاعات بصری مانند حروف، اعداد، رنگ ها و جهت ها را پردازش کنید.

سرعت پردازش به ما امکان می دهد کارهای رایج را با سرعت و دقت انجام دهیم. برای مثال، اگر با پردازش بصری مشکل دارید، خواندن یک متن، پیروی از دستورالعمل‌ها یا انجام مسائل ریاضی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اگر با پردازش شنوایی مشکل دارید، گوش دادن به صحبت کردن یا خواندن یک نفر برای شما می تواند چالش برانگیز باشد. همچنین می تواند بر مهارت های گفتار و درک شما تأثیر بگذارد.

 

 

توانمندی های شناختی و تقویت آن

 

در کلینیک نوورفیدبک توانش با استفاده  از نقشه مغزی QEEG و CQ و سایر تست های عصب روان شناختی معتبر دنیا مثل IVA, CANTAB  و …  به بررسی امواج مغزی  پرداخته می شود  و در صورت وجود آسیب یا بدکارکردی  قسمت هایی از مغز  که عملکرد  و توانایی های شناختی ما را تحت تاثیر قرار می دهند  با استفاده از توانبخشی شناختی و درمان های نوروتراپی خدمات درمانی برای تقویت بخش های دچار آسیب زیز نظر  دکتر مهدی جهانی متخصص علوم و اعصاب  انجام می شود

جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *