تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان اختلال یکپارچگی حسی با نوروفیدبک

کلینیک نوروفیدبک توانش با استفاده از جدید ترین متدهای درمان های اختلالات عصب شناختی و نوروتراپی سالها  در زمینه درمان اختلال یکپارچگی حسی Sensory Integration فعالیت می نمایید و خدمات ارزنده ای را به مراجعین خود ارائه می کند. در این مقاله به بررسی درمان اختلال یکپارچگی حسی با نوروفیدبک می پردازیم

 یکپارچگی حسی چیست؟

یکپارچگی حسی فرآیندی است که طی آن اطلاعات را از طریق حواس خود دریافت می کنیم، این اطلاعات را سازماندهی می کنیم و از آن برای شرکت در فعالیت های روزمره استفاده می کنیم. نمونه ای از یکپارچگی حسی این است: کودک وقتی غذا را به دهان می آورد بوی آن را تشخیص می دهد. غذا را می چشد .

یکپارچگی حسی به این دلیل اهمیت دارد که به ایجاد چارچوب ذهنی و فیزیکی در سیستم عصبی فرد کمک می کند تا ورودی حسی را به درستی درک کند، پاسخ های مناسب را تنظیم کند و اهمیت یک بافت، حرکت، یا صدای خاص را درک کند.

هنگامی که در عملکرد یکپارچگی حسی اختلالی به وجود می آید با عنوان اختلال در عملکرد یکپارچگی حسی شناخته می شود، اختلال یکپارچگی حسی(SPD) یک اختلال عصب شناختی میباشد و  زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های حسی به صورت موثر پاسخ ایجاد نمی‌کنند

اختلال پردازش حسی (SPD)

وضعیتی است که بر نحوه پردازش اطلاعات حسی (محرک) مغز شما تأثیر می گذارد. اطلاعات حسی شامل چیزهایی است که می بینید، می شنوید، بو می کنید، می چشید یا لمس می کنید. SPD می تواند بر تمام حواس شما یا فقط یک حواس تأثیر بگذارد. SPD معمولاً به این معنی است که شما بیش از حد به محرک هایی حساس هستید که سایر افراد حساس نیستند. اما این اختلال می تواند اثر معکوس نیز ایجاد کند. در این موارد، محرک های بیشتری لازم است تا شما را تحت تاثیر قرار دهد.

کودکان بیشتر از بزرگسالان به SPD مبتلا می شوند. اما بزرگسالان نیز ممکن است علائم داشته باشند. در بزرگسالان، به احتمال زیاد این علائم از دوران کودکی وجود داشته است. با این حال، بزرگسالان راه هایی را برای مقابله با SPD ایجاد کرده اند که به آنها اجازه می دهد این اختلال را از دیگران پنهان کنند

درمان اختلال یکپارچگی حسی با نوروفیدبک

علائم اختلال پردازش حسی

SPD می تواند یک حس یا چند حواس را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان مبتلا به SPD ممکن است نسبت به صداها، لباس ها و بافت غذا بیش از حد واکنش نشان دهند. یا ممکن است نسبت به ورودی حسی واکنش کمتری نشان دهند. این باعث می‌شود که آن‌ها هوس انگیزه‌های شدیدتری برای جستجوی هیجان کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از پریدن از روی چیزهای بلند یا تاب خوردن بیش از حد در زمین بازی. همچنین، کودکان مبتلا به SPD می توانند ترکیبی از حساسیت بیش از حد و کم حساس باشند.

اگر کودکان بیش از حد حساس باشند :

فکر می کند لباس بیش از حد خش یا خارش دارد.
فکر می کند نورها خیلی روشن به نظر می رسند.
فکر می کند صداها خیلی بلند به نظر می رسند.
فکر می کند لمس وسایل نرم خیلی سخت است.
تجربه بافت های غذایی باعث می شود که آنها خفه شوند.
تعادل ضعیفی دارند یا دست و پا چلفتی به نظر می رسند.
می ترسند روی تاب بازی کنند. مشکل رفتاری درند
به حرکات ناگهانی، لمس، صداهای بلند یا نورهای روشن واکنش ضعیفی نشان دهید.
گاهی اوقات این علائم با مهارت های حرکتی ضعیف نیز مرتبط است. کودک شما ممکن است در نگه داشتن مداد یا قیچی مشکل داشته باشد. او ممکن است در بالا رفتن از پله ها مشکل داشته باشد یا تون عضلانی پایینی داشته باشد. او همچنین ممکن است تاخیر زبانی داشته باشد.

در کودکان بزرگتر، این علائم ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شود. آنها ممکن است منجر به انزوای اجتماعی و حتی افسردگی شوند.

اگرکودکان کمتر از حد حساس باشند:

نمی توان آرام نشست
به دنبال هیجان هستند (عاشق پریدن، ارتفاع و چرخیدن است).
می تواند بدون سرگیجه بچرخد.
از نشانه های اجتماعی استفاده نکنید.
فضای شخصی را تشخیص ندهید
چیزها (از جمله دست و لباس خود) را بجوید.
به دنبال تحریک بصری (مانند وسایل الکترونیکی) باشید.
مشکلات خواب دارند.
وقتی صورتشان کثیف است یا آب بینی شان می ریزد ، تشخیص نمی دهند.

 

معمولا  افرادی که در پردازش حسی مشکل دارند  در موارد زیر به خوبی عمل نمی کنند

  • دنبال کردن دستورالعمل‌های منزل و مدرسه به صورت پیوسته
  • در میان گذاشتن ایده‌ها، تفکرات و احساسات خود با استفاده از زبان
  • داشتن یک برهم کنش موثر با فرد دیگر
  • داشتن یک برنامه‌ریزی و هدف؛ به خصوص زمانی که می‌خواهند طبق این برنامه عمل کنند.
  • داشتن تمرکز و توجه
  • عملکرد حافظه در زمان احتیاج
  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی و همکاری با دیگران
  • دشواری در مهارت‌های حسی و حرکتی
  • مشکلات رفتاری
  • مهارت‌های بازی ضعیف

درمان اختلال یکپارچگی حسی با نوروفیدبک

درمان مشکلات حسی با نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک جزو درمان های بالا به پایین می باشد، یعنی تاکید درمان بر اصلاح عملکرد سلول های مغزی است، در سطح جمجمه انسان موجی (SMR) یا  (Sensory motor) با طول موج 12 الی 15 هرتز وجود دارد که زیر گروه امواج بتا (beta) می باشد. پژوهش ها نشان می دهد  تقویت طول موج بتا در نقاط مختلف مغزی که دچار کاهش این موج شده اند و یا حتی تقویت این طول موج در یکسری نقاط که افت هم نداریم منجر به بهبود عملکرد حسی در افراد می شود . استفاده از نوروفیدبک در درمان مشکلات حسی بیشتر در افراد بیش فعال، بزرگسالان و تا حدی نیز کودکان اختلال یادگیری توصیه می شود که به عنوان درمان می تواند تاثیر خوبی داشته باشد . تحریک الکتریکی جمجمه ( tDCS )  نیز  جزو درمان های علوم اعصاب شناختی می باشد و نوعی

تحریک سطحی جمجمه برای فعال کردن یکسری نقاط در مغز می باشد  که در نهایت بر روی بهبود عملکرد حسی  تاثیر می گذارد.

در مجموع بهتر است برای استفاده از درمانهای نوروتراپی  نقشه مغزی یا همان  Brain Mapping تست ClinicalQ   جهت تصمیم گیری برای بهترین نقطه برای تحریک استفاده نمود.

در  کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش جهت درمان اختلال یک پارچگی حسی (si) از توانبخشی حسی ، کاردرمانی ، اتاق چند حسی یا Snoezelen Room ، تمرینات بهبود مهارت حرکت ، تمرینات درکی – حرکتی یا Perceptual Motor ، استفاده از درمانهای نوروتراپی مانند تحریک الکتریکی جمجمه  tDCS و  نوروفیدبک استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و  دریافت مشاوره دقیق‌تر در مورد علائم اختلال پردازش حسی و تشخیص و درمان آن  با نوروفیدبک  به بهترین کلینیک نوروفیدبک در تهران، کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی  توانش مراجعه نمایید و یا با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید. و از خدمات  جامع این کلینیک استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *