تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

مهارت های ادراک بینایی(TVPS)

یکی از ابزارهای مناسبی که در زمینه تشخیص  اختلالاتی . مهارت های ادراک بینایی(TVPS) از قبیل اختلال یادگیری، بیش فعالی، اوتیسم اختلال هماهنگی رشدي در کلینیک نوروفیدبک توانش استفاده می شود، آزمون مهارت های ادراک بینایی است.

 ادراک بینایی چیست

حس بینایی به عنوان یک حس هماهنگ کننده و یکپارچه ساز در  رشد و تحول کودک نقشی مهمی دارد ادراک بینایی توانایی شناخت ،سازماندهی و تفسیر داده های حسی است که از طریق چشم ها دریافت می شود ادراک بینایی در شکل گیری مهارت های اساسی کودک مثل رشد حرکتی ، نوشتن، خواندن، ریاضیات تاثیر فراوانی دارد. این آزمون  میزان دید کودک یا مشکلات مربوط به دیدن و چشم را اندازه گیری نمی کند و فقط مربوط به ارزیابی ادراک بینایی و غیر وابسته به حرکت است.

خرده آزمون های ادراک بینایی

این مجموعه شامل۷خرده آزمون

تشخیص بینایی (Visual Discrimination)

توانایی فرد در تشخیص خصوصیات واقعی دو شکل زمانی که یکی از اشکال در میان اشکال مشابه دیگر قرار دارد. کودک در این آیتم  جنبه های خاص و ثابت محرک بینایی را تشخیص می دهد ، با تقویت این آیتم  کودکان یاد می گیرند. تا با پیدا کردن خصوصیات منحصر به فرد یک محرک که آن را از دیگری مجزا می سازد ، آن محرک را تشخیص دهند

حافظه بینایی (Visual memory)

توانایی کودک  در به خاطر آوردن سریع تمام خصوصیات شکل نشان داده شده و پیدا کردن این شکل در میان اشكال مشابه دیگر توانایی بازیافت و گرفتن تجارب بینایی شامل سه فرآیند اساسی. حافظه بینایی یعنی ثبت ، کدگذاری و ذخیره و بازیافت می باشد.

روابط بینایی – فضایی (Visual spatial relationships):

توانایی ادراک وضع اشیا در فضا و مکان وتشخیص وارونگی یا چرخش اشیااست. در این مرحله کودک باید. شکلی که با شکل های دیگر نشان داده شده متفاوت است را پیدا کند و تشخیص دهد

ثبات شکل بینایی(Visual form constancy)

توانایی تشخیص یک شکل در حالات گوناگون و صرفنظر از اندازه ،وضعیت جنس یا رنگ آن شکل است. کودک  باید شکلی که مشابه شکل اولیه ارائه شده است اگر چه ممکن است اندازه و جهت گیری فضایی آن فرق کرده باشد انتخاب کند .

حافظه توالی بینایی(Visual sequential memory):

توانایی انتخاب گروهی از شکل ها که از نظر ترتیب با یک گروه از شكل هایی که کودک به خاطر سپرده است همخوانی دارد.

تشخیص شکل اززمینه بینایی(Visual figure ground)

توانایی تمییز دادن یک شکل از تصویر زمینه آن تصویر گفته می شود. کودک باید شکل اولیه پنهان شده در سایر اشکال را پیدا کند.

اکمال بینایی(Visual closure)

تشخیص شکل ها از نمادهای ناکامل انها است توانایی تعیین تصویری که اگر تمام خطوط نقطه چین روی آن به هم وصل شود، با شکل اولیه همخوانی دارد.

هر خرده آزمون شامل شانزده مورد می باشد.  خرده آزمون ها از چند پرسش تصویری چند گزینه ای تشکیل شده اند. درهرمورد تصویری به کودک نشان داده می شودکه کود ک باید با مشاهده آن گزینه صحیح راانتخاب کند.. مدت زمان اجرای کل آزمون ۹ تا ۲۵ دقیقه و بستگی به سن آزمودنی دارد .محدوده سنی آن برای کودکان ۴ سال کامل تا ۱۲ سال و۱۱ماه می باشد .وبه جنس،آموزش،نژاد،فرهنگ وزبان وابسته نیست. در صورتی که تمایل دارید مهارت های ادراک بینایی کودک خود را از طریق تست های استاندارد مورد ارزیابی قرار دهید.

با شماره های 8-02166570947 یا شماره همراه 09304050331  و همچنین  با کلیک بر روی لینک واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *