تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

اختلال یادگیری و درمان با tDCS

در مراکز نوروفیدبک از جمله کلینیک نوروفیدبک توانش  دستگاهی به نام tDCS وجود دارد. که به صورت تخصصی به درمان اختلالات از جمله اختلال یادگیری خاص می پردازد.در این مقاله به بررسی اختلال یادگیری و درمان با tDCSمی پردازیم:

اختلال یادگیری (LD) چیست؟   

اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری طیف وسیعی از مشکلات یادگیری است که بر توانایی فرد برای درک یا استفاده از زبان گفتاری‌ یا نوشتاری و…. تاثیر می‌گذارد. اختلال یادگیری هیچ ارتباطی با میزان هوشمندی فرد ندارد. یک فرد مبتلا به اختلال یادگیری فقط ممکن است چیزها را متفاوت ببیند، بشنود یا درک کند.

یادگیری ابزار عمده سازگاری انسان با محیط در حال تغییر خود است. در حال حاضر اختلال یادگیری خاص به منزله علت اصلی مشکلات شدید یادگیری تحصیلی شناخته شده است. کودکان و جوانان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در هر کلاس درس یافت می شوند.

اختلال یادگیری خاص میزان شیوع زیادی در مدارس کل دنیا دارد.

به طوری که در جوامع مختلف، ۵ تا ۱۵ درصد در کودکان دبستانی. دارای اختلال یادگیری خاص در زمینه های تحصیلی خواندن، نگارش و ریاضیات است. علاوه بر این، تحقیقات نشان دهنده این است که کودکان با اختلال خواندن، در کار کردهای اجرایی از جمله: حافظه کاری، توجهه انتخابی و پایدار، بازداری، حفظ مجموعه، انعطاف پذیری و تولید واجی نیز مشکل دارند.

کار کردهای اجرایی:

کار کردهای اجرایی، به کار کردهای عالی دستگاه شناختی نظیر برنامه ریزی. حل مسأله، سازماندهی، احساسات، انگیزه، قضاوت، استدلال انتزاعی، انعطاف پذیری، توجه و حافظه کاری گفته می شود. نواقص کارکردهای اجرایی در اختلالات رشدی: به طور مثال نواقص در توجه، حافظه کاری، بازداری و انعطاف پذیری در افراد داری نقص توجه و بیش فعالی قابل مشاهده است.

توجه انتخابی:

یکی از کار کردهای اجرایی مغز، توجه انتخابی است. بنا به تعریف، توجه عبارت است از در اختیار گرفتن ذهن به شکل هدف دار.

و تمرکز بر یک موضوع، فکر یا شی خاص از بین چندین مورد در یک زمان. فقدان توجه از مشکلات عمده دانش آموزان است که فرآیند آموزش را مختل نموده. و موجب کاهش کارایی آنان در عملکرد تحصیلی می شود، همچنین اختلال یادگیری خاص می تواند همراه با مشکلات پیچیده ای از توجه رخ دهد.

روش درمان  tDCS:

در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف نواحی خاصی از مغز مورد تحریک قرار می گیرد. که باعث بهبود  اختلال یادگیری خاص می شود. این دستگاه با استفاده از باطری یک جریان مستقیم ایجاد می کند که توسط سیم ها به دو عدد سنسور یا الکترود هدایت می شود.

این الکترودها یک قطب مثبت (آند) و یک قطب منفی (کاتد) دارند. که روی قسمت خلفی جانبی قشر جلو مغز پیش پیشانی سر قرار داده می شود. این جریان الکتریکی ضعیف، از قسمتهای مختلف عبورمی کند تاخود را به سطح قشر مغز برساند. و باعث تحریک و بهبود آن قسمت از مغز شود. این جریان الکتریکی با شدت ا میلی ولت و به مدت زمان ۲۰ دقیقه انجام می شود.

درمان اختلال یادگیری خاص با دستگاه tDCS:

هدف اصلی از درمان اختلال یادگیری خاص ، بهبود کیفیت خواندن و نوشتن کودکان است.یکی از راه های درمان غیر دارویی اختلال یادگیری خاص ، درمان با دستگاه tDCS است. با توجه به اهمیت خواندن و شیوع بالای اختلال یادگیری خاص خواندن در بین افراد.

شیوه های درمانی و ارائه درمان های جدید در جهت بهبود این اختلال، بسیار ضروری می باشد. یکی از درمان های نوین در حیطه اختلال یادگیری خاص خواندن و بهبود کار کردهای اجرایی. استفاده از تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز (tDCS) است. دستگاه  tDCS یکی از دستگاههای مربوط به نوروتراپی است.

این دستگاه کاملا بی ضرر و بدون عوارض است که هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود tDCS تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه است.

 

طول دوره درمان اختلال یادگیری با دستگاه tDCS

طول دوره درمان اختلال یادگیری با دستگاه tDCS به عواملی از جمله شدت بیماری و  میزان همکاری فرد با درمانگر بستگی دارد.

تعداد جلسات درمان معمولا 10 جلسه و فاصله بین جلسات 24 ساعت می باشد.ذ و در بعضی موارد فاصله بین جلسات بیشتر و یا کمتر نیز می شود.

کلینیک توانبخشی و توانمند سازی عصبی توانش که یکی از بهترین مراکز  نوروفیدبک در تهران است. برنامه پیشنهادی برای افرادی که مبتلا به اختلال یادگیری خاص هستند دارد .

شما می توانید جهت استفاده از خدمات بهترین مرکز نوروتراپی در تهرانبا ما تماس با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *