تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان اختلال تیک با نوروفیدبک

نوروفیدبک یکی از بهترین روش های درمان تیک می باشد. درمان تیک با نوروفیدبک یکی از روش های درمانی موثر.درمان اختلال تیک با نوروفیدبک

و با بازخوردهای بسیار مناسب در درمان بیماران مبتلا به بیماری تیک (توره)است.

در این مقاله به بررسی درمان اختلال تیک با نوروفیدبک می پردازیم :

تیک چیست؟

تیک حرکاتی است که بیمار همیشه نمی تواند آنها را کنترل کند. اغلب بیمار احساس نیاز یا ضرورت به انجام حرکت را دارد و پس از انجام آن احساس آسودگی می کند. این حرکات گاهی بطور کوتاه متوقف می گردند اما به طور کلی تیک ساده به طور ناگهانی ظاهر و معمولاً تا هفته ها یا ماهها طول می کشد. تیک انواع مختلفی دارد، تیک می تواند:

ناگهانی و سریع

تکراری و کلیشه ای(همیشه یکسان است)

بی هدف یا با ریتم

ساده و یا پیچیده باشد.

شایع ترین تیک های حرکتی و صوتی

تیک های حرکتی ساده عبارتند از:

پلک زدن، بالا بردن ابرو، بالا انداختن شانه، چرخش و یا حرکات سریع سر و گردن.

تیک های حرکتی پیچیده شامل حرکات هدفمند هستند، مانند:

شکلک در آوردن، ضربه زدن ،راه رفتن در یک الگوی خاص یا راه رفتن دایره ایی شکل، پریدن ،لگد زدن ویا مشت زدن.

تیک های صوتی ساده و متدوال عبارتند از :

صاف کردن گلو، سرفه، خرناس، و خمیازه کشیدن

تیک های صوتی پیچیده عبارتند از:

ایجاد صداهای پیچیده، تکرار هجاها، کلمات، یا عبارات (echolalia) و به ندرت ناسزا گفتن (coprolalia)

 

شایع ترین تیک های حرکتی و صوتی

سندرم تورت چیست؟

سندرم تورت (TS)که همچنین به عنوان سندرم ژیل دلا تورت شناخته می شود، اختلالی است که معمولا بین سنین چهار تا شش سالگی آغاز می شود و شدید ترین حالت آن در سنین بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی است. با این تعریف تیک باید قبل از سن ۱۸ سالگی شروع شود. تورت در مردان نسبت به زنان بسیار شایع تر است. بیماران مبتلا به تورت ترکیبی از تیک های صوتی و حرکتی را که ساده یا پیچیده هستند تجربه می کنند وتیک ها باید بیش از یک سال طول بکشند. اختلالات رفتاری، از جمله اضطراب و وسواس ممکن است با تیک همراهی داشته باشند. درمان اختلال تیک با نوروفیدبک.

عوامل ایجاد تیک و تورت چیست ؟

علت تیک و تورت ناشناخته است. تیک و تورت اغلب ارثی است، به این معنی که در یک خانواده به ارث می رسد.

آیا همه تیک ها سندرم تورت هستند ؟

همه افراد مبتال به تیک سندرم تورت ندارند. برای تشخیص تورت نیاز به داشتن بیش از یک نوع تیک، از جمله تیک صوتی، برای بیش از یک سال است. تیک شایع است ویک نفر از هرپنج کودک ممکن است تیک را تجربه کند، شیوع تورت بسیار کمتر است.

چرا سندرم تورت یک اختلال عصبی در نظر گرفته می شود ؟

اختلالات عصبی روانی، اختلالاتی هستند که رفتار را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. بیش از ٪۵۰ از بیماران تورت دارای علائم رفتاری مانند اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) و اختالل وسواسی-جبری (OCD) می باشند بیماران همچنین ممکن است : افسردگی، رفتار تکانشی، اختالالت شخصیت، صدمه عمدی به خود، و اختلالات خواب را تجربه کنند. بهترین درمان برای این اختلالات نوروفیدبک است.

تورت و تیک چه تاثیری بر زندگی بیمار دارد؟

تیک ها اغلب موقتی هستند. تیک و تورت با افزایش سن بیمار بهبود می یابند و در بسیاری از بیماران در بزرگسالی به طور کامل ناپدید می شوند. درمان اختلال تیک با نوروفیدبک می توند این تاثیرات را به حداقل برساند.

درمان اختلال تیک با نوروفیدبک

درمان اختلال تیک با نوروفیدبک یا درمان تیک های حرکتی، صوتی و تورت بستگی به میزان تاثیر تیک بر بیمار و اثرات روحی و اجتماعی آن بر روی بیمار دارد. اگر تیک باعث آزار بیمار و یا اختلال در فعالیت های بیمار نشود، بیمار ممکن است تنها نیاز به حمایت خوب، آموزش و اطمینان بخشی داشته باشد اما اگر شدت تیک زیاد بود حتما باید با مشورت متخصص از درمان نوروفیدبک استفاده کنید. نوروفیدبک یک سیستم درمانی جامع است که به طور مستقیم با مغز کار می کند. دستگاه نوروفیدبک، ابزاری است که امواج  مغزی دریافت شده از طريق الكترودهای قرار گرفته روی سر را به امواج مختلف تجزیه می کند. درمان تیک با نوروفیدبک باعث کاهش نشانه های تیک در افراد مبتلا به بیماری تیک می شود.

بر این اساس است که  فرد یاد می گیرد، چگونه تیک خود را مهار کند. روش درمان تیک با نوروفیدبک ایمن، کاملاً بدون درد و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد. درمان تیک با نوروفیدبک در واقع نوعی آموزش و شرطی کردن مغز است. نوروفیدبک باعث می‌شود مغز بتواند کارکرد خویش را به حالت طبیعی و سالم دوباره تنظیم کند و عملکرد فرد به سطح طبیعی برسد. روش درمان تیک با نوروفیدبک در جهت اصلاح الگوهای امواج مغزی آشفته عمل می‌کند، تا مغز بتواند مهارت‌های کنترل تیک را به دست آورد. برنامه پیشنهادی بهترین مرکز نورفیدبک در تهران برای افرادی که دچار بیماری تیک هستند

درمان با روش نوروفیدبک است.برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 8-02166570947 یا شماره واتس آپ 09304050331 تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *