تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی QEEG

شایع ترین اختلال رفتاری عصبی در دوران کودکی و نوجوانی که در مراکز نوروفیدبک مورد درمان قرار می گیرد اختلال  بیش فعالی است. در این مقاله به نحوه تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی QEEG می پردازیم:

بیش فعالی چیست

اختلال عدم توجه بیش فعالیAttention Deficit Hyperactivity Disorder ، به عنوان یکی از شایع ترین اختلال هاي روان پزشکی دوران کودکی و بزرگسالی شناخته می شود و میزان شیوع آن در حدود 7 درصد گزارش شده است .تحقیقات  حاکی از آن است که کودکان با اختلال عدم توجه بیش فعالی در بزرگسالی با آسیب هاي پایداري در زمینه هاي تحصیلی، شغلی، اجتماعی و عاطفی مواجه می شوند بیش فعالی  ADHD   یک مشکل رفتاری است که می‌تواند خفیف تا شدید باشد.

علائم بیش فعالی

برخی از علائم بیش فعالی- تکانشگری عبارت‌اند از:

احساس بی‌قراری، که اغلب با تکان دادن دست و پا همراه است  و دیگر اینکه کودک در یک جا  در حالی که نشسته است  مرتب تکان می‌خورد. در شرایطی که از او انتظار می‌رود که بنشیند یا رفتاری آرام داشته باشد مرتب می دود یا از صندلی وسایر وسایل  بالا  می روذ قبل از شنیدن کل سؤال، جواب‌ها را تند و سریع می‌گوید در منتظر ماندن در صف یا رعایت نوبت مشکل دارد. مشکل دیگری که در این کودکان  بسیار شایع است، اختلالات یادگیری است .

بیش فعالی چیست 

تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی QEEG

در اختلال بیش فعالی به صورت افزایش امواج مغزی تتا با فرکانس کمتر در مقایسه با امواج بتا با فرکانس بالاتر می باشد. نتایج تحلیل نقشه مغزی نشان می دهد در مغز  کودکان بیش فعال امواج کند تر می باشد با انجام نقشه مغزی می توان تشخیص بیش فعالی را انجام داد. با استفاده از نقشه برداری مغزی  QEEG  امواج مغزی در مناطق مختلف مغز ثبت شده و تحلیل دقیق و اندازه گیری تحلیلی روی آنها انجام می شود. در روش  نقشه مغزی QEEG  یک کلاه بر روی سر کودک قرار می گیرد و سپس  الکترودهای این کلاه به ثبت امواج مغزی در کودک بیش فعال می پردازد. است. این امواج، در دو حالت چشم باز و چشم بسته، هر یک به مدت ۳ دقیقه ثبت می گردد.

اطلاعات حاصل از ثبت امواج مغزی  مورد بررسی تحلیلی و آماری قرار می گیرد. نتیجه آن  به صورت تصویر  و همراه  با نمودار  نمایش داده می شود. و سپس در آنها امواج مغز کودک با جمعیت نرمال مقایسه می شود. عملکرد امواج مغزی در نقشه مغزی  با رنگ های مختلف سبز قرمز و آبی نشان داد ه می شوند رنگ سبز نشان دهنده عملکرد طبیعی امواج مغزی، رنگ قرمز نشان دهنده  فعالیت بیش از حد طبیعی امواج مغزی و رنگ آبی نشان دهنده  فعالیت کمتر از حد طبیعی می باشد.

 

تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی QEEG

با تشخیص بیش فعالی با استفاده از  نقشه مغزی QEEG   می توان جهت درمان  از روش های نوروتراپی از جمله  نوروفیدبک استفاده کرد. بررسی ها نشان می دهد نوروفیدبک با کاهش امواج کند تتا و افزایش امواج سریع و پرفرکانس بتا نقش بسیار مفید. و  در درصد بالایی از کودکان  بهبود علائم بیش فعالی داشته است. یکی از ابزارهای تشخیصی دیگر برای تشخیص  اختلال ADHD، انجام تست CPT و IVA می باشد

تست CPT چیست (کلیک کنید)

تست IVAچیست (کلیک کنید)

تست های فوق برای تشخیص بیش فعالی ADHD و بررسی های نوروسایکولوژی طراحی شده اند.  و در کلینیک نوروفیدبک توانش انجام می شوند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی QEEG  با بهترین مرکز نوروفیدبک تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *