تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

دانستنی های روش درمانی نورفیدبک

نوروفیدبک یکی از روش‌های نوروتراپی است که در درمان اختلالاتی مثل بیش فعالی، افسردگی و میگرن، اضطراب ، نقص توجه و…. کاربرد دارد. در مقاله دانستنی های روش درمانی نورفیدبک تاریخچه نوروفیدبک را برای شما توضیح می دهیم

تاریخچه نوروفیدبک

تولد و شروع به کار نوروفیدبک به سال ۱۹۵۸ بر می‌گردد، جویی کامیا، روانشناس، استاد دانشگاه شیکاگو برای اولین بار توانست به فردی آموزش بدهد تا امواج مغزی خود را کنترل نماید. کامیا در آزمایش خود، یک الکترود در پشت سر در نیمکره چپ نصب کرد و از آزمودنی خواست تا حدس بزند که چه زمانی باند فرکانسی آلفا در مغز وی غالب است.

کامیا در زمانی که آزمودنی درست یا اشتباه حدس می‌زد به وی اطلاع می‌داد. در روز دوم، آزمودنی در ۶۵ درصد از موارد و در روز چهارم در ۱۰۰ درصد موارد توانست حضور باند فرکانسی آلفا را درست تشخیص بدهد.

در آزمایش دومی که توسط کامیا صورت گرفت از آزمودنی خواست در زمانی که وی می‌خواهد، از ورود به حالت آلفا جلوگیری کند یا وارد این مرحله شود. نتایج آزمایش او نشان داد که مردم قادر هستند امواج مغزی خود را کنترل کنند و در مسیری که علاقمند هستند آن را هدایت نمایند.

در سال ۱۹۶۵ باری استرمن روانشناس و محقق خواب شروع به پژوهشی بر روی امواج مغزی در گربه‌ها کرد. استرمن به ۳۰ گربه آموزش داد تا برای دریافت غذا اهرمی را فشار بدهند. در مرحله بعدی از آزمایش، وی یک صدا را اضافه کرد. گربه‌ها باید منتظر می‌ماندند تا صدا متوقف شود و بعد اهرم را فشار دهند.

بعد از اضافه کردن این متغیر، گربه‌ها وارد یک حالت منحصر به فرد شدند. در این مرحله، آن‌ها تا پایان متوقف شدن صدا بی‌نهایت هشیار و گوش به زنگ بودند، درست مانند زمانی که در طبیعت می‌خواهند شکار کنند.

در این حالت، باند فرکانسی بتا پایین یا ریتم حسی حرکتی در مغز گربه‌ها فعال بود. در طی ۱۲ ماه، استرمن و همکارانش توانستند به گربه‌ها آموزش بدهند تا این باند فرکانسی را افزایش یا کاهش دهند.

نوروفیدبک از ۱۹۸۰ تا کنون سیر تکاملی خود را داشته‌است و در حال حاضر نوروفیدبک در کلینیک‌ها توسط روانشناسان، نورولوژیست‌ها و روانپزشکان استفاده می‌شود.

دانستنی های روش درمانی نورفیدبک

نوروفیدبک “فرآیندی که فرد را قادر می سازد چگونگی تغییر فعالیت فیزیولوژیکی را با هدف بهبود سلامت و کارایی، بیاموزد.

ابزارهای دقیق، فعالیت های فیزیولوژیکی مانند امواج مغزی، عملکرد قلبی، تنفس، فعالیت عضلانی و دمای پوست را اندازه گیری می کنند. این ابزارها با سرعت و دقت، بازخورد اطلاعات را به کاربر باز می گردانند. وجود این اطلاعات – اغلب به همراه تغییرات در افکار، احساسات و رفتار – حامی تغییرات فیزیولوژیکی مطلوب است.

در طول زمان، این تغییرات می تواند بدون ادامه استفاده از این ابزارها، تداوم داشته باشد.”

برای کسب اطلاعات بیشتر و  دریافت مشاوره دقیق‌تر در مورد نوروفیدبک  به، کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی  توانش مراجعه نمایید و یا با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرماییدو از خدمات  جامع این کلینیک استفاده کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *