تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

آزمون عصب روانشناختی CANTAB

آزمونی ارزیابی  های عصب روانشناختی برای سنجش میزان عملکرد مغز یک فرد شامل خواندن، استفاده از زبان، توجه، یادگیری، سرعت پردازش، استدلال، به خاطر سپردن، حل مسئله، خلق و خو و شخصیت و مورد استفاده قرار می گیرند.در این مطلب به یکی از آزمون های تخصصی کلینیک نورفیدبک توانش، آزمون عصب روانشناختی CANTAB می پردازیم 

ارزیابی عصب روانشناختی چیست؟

ارزیابی عصب روان‌شناختی که به آن تست عصبی روان‌شناختی نیز می‌گویند، یک ارزیابی عمیق از مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط با عملکرد مغز است. این ارزیابی حوزه هایی مانند توجه، حل مسئله، حافظه، زبان، I.Q، مهارت های دیداری- فضایی، مهارت های تحصیلی و عملکرد اجتماعی-عاطفی را اندازه گیری می کند.ارزیابی عملکردهای مغز نظیر توجه، تمرکز، انواع حافظه، سرعت پردازش و … با استفاده از آزمون‌های عصب روانشناختی استاندارد نظیر IVA، CANTAB …انجام می شود.

هدف از ارزیابی عصب روانشناختی چیست؟

ارزیابی عصب روانشناختی روشی مبتنی بر عملکرد برای ارزیابی عملکرد شناختی است. این روش برای بررسی پیامدهای شناختی آسیب مغزی، بیماری های مغزی و بیماری های روانی شدید استفاده می شود.

برای کمک به تشخیص: گاهی اوقات از نتایج آزمون برای کمک به درک علت مشکلات در تفکر و درک استفاده می شود.

برای تعیین نقاط قوت و ضعف شناختی: در برخی موارد در صورت داشتن یک رویداد یا آسیب عصبی شناخته شده، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی تروماتیک به کار می رود تا مشخص شود کدام عملکردهای شناختی تغییر کرده اند و چقدر تغییر کرده اند
برای ایجاد یک خط پایه: در برخی موارد، یک معاینه قبل و بعد از درمان  انجام می شود تا مشخص شود که آیا توانایی های شناختی تحت تأثیر مداخله درمانی  قرار گرفته است یا خیر. معاینه مجدد در برخی از مراحل بعد از شروع پایه همچنین می تواند نشان دهد که چقدر  بهبود یافته اند.

چه کارکردهای ذهنی در معاینه عصب روانشناسی ارزیابی می شوند؟

در آزمون های  ارزیابی عصب روانشناختی ، عملکردهای ذهنی زیر مورد بررسی و آزمون قرار می گیرند:

خواندن / درک مطلب.
استفاده از زبان و درک آنچه دیگران می گویند.
توجه / تمرکز
سرعت پردازش.
یادگیری و حافظه.
استدلال.
کارکردهای اجرایی، که مهارت‌های سطح بالاتری هستند که برای سازماندهی و برنامه‌ریزی، مدیریت زمان، حل مسئله، انجام چند کار، قضاوت کردن و حفظ کنترل خود از آنها استفاده می‌کنید.
مهارت های دیداری و فضایی
سرعت و مهارت موتور.
خلق و خو و شخصیت.

آزمون عصب روانشناختی CANTAB

آزمون کن تب ( CANTAB ) که اختصار عبارت Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery می باشد یک ابزار ارزیابی شناختی ساده، انعطافپذیر با قابلیت اجرای آسان است که در سیستم های کامپیوتری مبتنی بر ویندوز قابل اجرا است. این آزمون از سال ۱۹۸۰ میالدی توسط دانشگاه کمبریج ارائه شد و از آن زمان تاکنون این دانشگاه در حال توسعه این نرم افزار می باشد و یکی از معتبرترین آزمونهای شناختی در جهان محسوب می شود. این آزمون عملکرد مغز را با استفاده از 25 آزمون کلی ارزیابی می نماید. در ادامه به آین آژمون های می پردازیم

آزمون‌های غربالگری آشنا شدن

این آزمون برای آشنا شدن آزمودنی با آزمونCANTAB و ارزشیابی توانایی حرکت، دقت و سرعت آزمون دهنده مورداستفاده قرار می‌گیرد. هدف این آزمون‌ها بررسی درک آزمودنی از اجرای آزمون و عدم مشکل حرکتی و بینایی است

 

آزمون عصب روانشناختی CANTAB

 

آزمون‌های حافظه بینایی:هدف این آزمون ارزیابی بازشناسی حافظه فضایی و بینایی و اجزای آن‌هاست.

آزمون‌های عملکرد اجرایی، حافظه کاری و برنامه‌ریزی: هدف آزمون ارزیابی انعطاف‌پذیری ذهنی، جابجایی توجه، برنامه‌ریزی و کنترل حرکتی  و ظرفیت حافظه کاری است.

آزمون‌های توجه: هدف این آزمون سنجش سرعت واکنش در یک نمونه 2 گزینه‌ای ساده، سنجش توانایی انطباق محرک‌های تصویری و  اندازه‌گیری زمان واکنش و حرکت، سنجش سرعت واکنش و حرکت در یک برنامه منحصربه‌فرد و 5   گزینه‌ای، سنجش توجه پایدار دیداری و سنجش سرعت واکنش نسبت به یک محرک است. درمجموع هدف ارزیابی و اندازه‌گیری سرعت واکنش به یک و یا چند محرک، جفت کردن محرک بینایی، توجه بینایی مداوم است.

آزمون‌های حافظه معنایی /کلامی:هدف این آزمون اندازه‌گیری حافظه معنایی از طریق نام‌گذاری اشیاء، اندازه‌گیری یادآوری آزاد و بازشناسی فوری و تأخیری برای اطلاعات کلامی است.

آزمون‌های تصمیم‌گیری و کنترل پاسخ: هدف آزمون ارزیابی  بازداری پاسخ (پاسخ دادن  و یا ندادن به محرک‌ها)، ارزیابی ریسک‌پذیری در تصمیم‌گیری و کنترل تکانه است.

آزمون‌های شناخت اجتماعی:هدف شناسایی شناخت اجتماعی از طریق بررسی پاسخ در هنگام مواجه‌شدن باحالت‌های مختلف است.

سایر آزمون‌ها: ارزیابی حالت‌های خلقی-هیجانی آزمودنی.

آزمون عصب روانشناختی CANTAB

از آزمون کن تب می توان  به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای بررسی عملکرد مغز  در درمان هایی مثل  نوروفیدبک ، درمان های توانبخشی(CRT) استفاده نمود.

آزمون کن تب (CANTAB )برای بررسی عملکرد بالینی مغز در اختلالاتی مانند بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD)، اختلالات حافظه مانند آلزایمر  و… به کار می­رود،  با استفاده از آزمون کن تب ( CANTAB ) می تواند با دقت بالا  اختلالات حافظه را تشخیص دهد.

آزمون های کن تب (CANTAB)غیرکلامی بوده و آزمودنی در تمامی مراحل فقط با لمس کردن صفحه کامپیوتر به آزمون‌ها پاسخ می­دهد.

درکلینیک توانبخشی و توانمندسازی توانش  علاوه بر آزمون cantab انواع  آزمون های ‌ استاندارد و تخصصی نظیر آزمون‌های توجهی (CPT ,IVA ,ART ) ، آزمون‌های هوش (وکسلر، ریون)، آزمون‌های ادراک بینایی (فراستیگ(TVPS,، تست‌های حرکتی ,BOT)پرسشنامه ادینبرگ)، آزمون‌های تشخیص اختلالات(Clinical Q)، تست شنیداری (Wepman)، تست اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) ، تست گفتاری TOLD پرسشنامه حسی پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک ، نوروبالانس و …  در گروه سنی کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرارمی گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *