تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

آزمون حافظه فعال N- BACK

در بهترین مرکز تست حافظه تهران تست های حافظه و توجه – تمرکز زیر نظر متخصصان مجموعه انجام می شود. یکی از آزمون های که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد تست آزمون حافظه فعالN- BACK است.دراین مقاله به بررسیآزمون حافظه فعال N- BACK می پردازیم:

حافظه فعال (Working Memory)

یک مفهوم نظری و محوری برای روانشناسی شناختی، روانشناسی عصبی و علوم اعصاب است. حافظه فعال (Working Memory) نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و به‌ویژه مهارت‌های حل مسئله، یادگيري خواندن و ریاضیات دارد و يكي از فرايندهاي شناختي مهم و زيربنايی در

تفكر و يادگيري است.

حافظه فعال نوعی حافظه کوتاه‌مدت است که برای حفظ موقت تعدادی از اطلاعات در ذهن و پردازش آن‌ها به‌منظور استدلال و حل مسئله به کار می‌رود و اطلاعات مزاحم را کنار می‌گذارد. این حافظه، یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه نگه‌داری موقت اطلاعات موجود را جهت پردازش بر عهده دارد و برای استدلال، هدایت، تصمیم‌گیری و رفتار مهم است.

حافظه کاری اجازه دست‌کاری اطلاعات ذخیره‌شده را می‌دهد. در واقع وقتی‌که فرد استدلال، برنامه‌ریزی و حل مسئله می‌کند از حافظه فعال خود بهره می‌گیرد.

آزمون حافظه فعالN- BACK
حافظه فعال نوعی حافظه کوتاه‌مدت است که برای حفظ موقت تعدادی از اطلاعات در ذهن و پردازش آن‌ها به‌منظور استدلال و حل مسئله به کار می‌رود و اطلاعات مزاحم را کنار می‌گذارد.

 

آزمون حافظه فعال (N- BACK)

آزمون کامپیوتری(ان بک) N-Back  یک تکلیف سنجش عملکرد شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی (Executive Function) نظیر کنترل و تخصیص توجه، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی پردازش اطلاعات پیرامونی و… است که عموماً در مطالعات تصویربرداری عصبی برای برانگیختن کارکرد مغز آزمودنی‌ها به کار می‌رود.

در این آزمون تعدادی محرک بینایی به‌صورت متوالی بر روی صفحه نمایشگر رایانه ظاهر می‌شود و آزمودنی باید در صورت تشابه هر محرک با محرک قبل یا در صورت عدم تشابه، کلید اختصاص داده ‌شده صفحه‌کلید را فشار دهد.

روش اجرای آزمون (ان بک) N-Back

آزمون N-BACK سه‌گام دارد

در back-1، چنانچه محرک نشان داده‌شده با یک محرک قبل از خود مشابه باشد، آزمودنی کلید مشخص‌شده را فشار می‌دهد.

در back-2، چنانچه محرک ارائه‌شده با محرک دو تا ماقبل خود مشابه باشد، آزمودنی کلید مشخص‌شده را فشار می‌دهد.

در back-3، چنانچه محرک ارائه‌شده با محرک سه تا ماقبل خود مشابه باشد، آزمودنی کلید مشخص‌شده را فشار می‌دهد.

قبل از شروع آزمون اصلی، آزمودنی مرحله یادگیری و تمرینی (آزمایشی) را پشت سر گذاشته و در صورت موفقیت وارد مرحله اصلی می‌شود.

مدت ‌زمان لازم برای انجام این آزمون 10 دقیقه است. داده‌های به‌دست‌آمده از این آزمون شامل تعداد پاسخ‌های صحیح، تعداد پاسخ‌های غلط، تعداد ماده‌های بی‌پاسخ و میانگین سرعت واکنش پاسخ‌های صحیح است.

در هنگام انجام تکلیف n-back ، کنشهای اجرایی نظیر کنترل و تخصیص توجه، تصمیم گیری، برنامه ریزی پردازش اطلاعات پیرامونی و… درگیر می‌شود.

در حیطه حافظه کاری نیز، به هنگام انجام این تکلیف، بیشترین میزان درگیری در عملکرد سیستم پردازشگر مرکزی (central executive system ) ایجاد می‌شود.

آزمون حافظه فعالN- BACK
آزمون کامپیوتری(ان بک) N-Back  یک تکلیف سنجش عملکرد شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی (Executive Function) نظیر کنترل و تخصیص توجه، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی پردازش اطلاعات پیرامونی و… است که عموماً در مطالعات تصویربرداری عصبی برای برانگیختن کارکرد مغز آزمودنی‌ها به کار می‌رود.

کاربردهای آزمون حافظه فعال (N- BACK)

در مطالعات گوناگون، کاربردهای مختلفی در حیطه حافظه کاری برای آزمون N-Back به ثبت رسیده است. بررسی میزان برانگیختگی مغزی در هنگام فعالیت حافظه کاری؛ بررسی تفاوت‌های فردی در حافظه کاری یا سنجش عملکرد حافظه کاری در گروه‌های خاص نظیر بیماران آسیب مغزی، سوءمصرف کنندگان مواد، مبتلایان به اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی، ADHD، ADD و….

حافظه كاري با جنبه هاي مختلف زندگي ارتباط دارد. حافظه براي تمامي جنبه هاي پردازش اطلاعات اهميت حياتي دارد و به همين دليل است که ما براي حافظه خوب در ميانسالي و اواخر بزرگسالي، ارزش زيادي قائل هستيم. باتوجه به اهميت حافظه، تکنيک هاي زيادي جهت بهبود حافظه افراد به کار گرفته شده است.

با انجام تست حافظه فعال  N-Back می توان تشخیص دقیقتری از مشکل فرد داد  و در صورت نیاز درمان های نوروتراپی را استفاده نمود. یکی از روش های درمان استفاده از درمان نوروفيدبک است. نوروفيدبک ابزار مناسبي براي بهبود فرايندهاي شناختي مي باشد.

نوروفيدبك، روشي ايمن و بدون درد است که کارکرد و خودکنترلي مغز را به طرق مختلف بهبود مي بخشد. مکانيسم زيربنايي آن شامل تقويت مکانيسم خودتنظيمي مورد نياز براي کارکرد مؤثر مي باشد

در کلینیک نوروفیدبک توانش آزمون N-BACK با حداقل هزینه نسبت به سایر کلینیک  انجام می شود و نتایج آن توسط متخصص برای مراجع تحلیل و تفسیر  می شود.

جهت کسب  اطلاعات بیشتر با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *