تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان نوروفیدبک در کودکان بیش فعال

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی ADHD  یک اختلال سلامت روان است که شامل ترکیبی از مشکلات پایدار مانند مشکل در توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی است.کودکان بیش فعال در تمرکز کردن دچار مشکل هستند، بیش از حد فعال هستند و  نمی توانند آرام بنشینند و یا دقت کنند و به جزییات توجه نمایند. در این مقاله به درمان نوروفیدبک در کودکان بیش فعال می پردازیم

 کودکان بیش فعال

در کودکان  مبتلا به ADHD مغز الگوهای رفتاری خاصی را به ویژه در لوب پیشانی نشان می‌دهد. این بخش از مغز با شخصیت، رفتار و یادگیری در ارتباط است. اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) می‌تواند روی سطح توجه، یادگیری، کنترل تکانه‌ها و فعالیت فرد اثرگذار باشد. علائم این اختلال می توانند زندگی روزمره را با چالش روبرو کنند.

اغلب کودکان ADHD  دارای اختلالاتی در زمینه ادارک, زبان, پردازش واجی و مشکلات حرکتی و حافظه هستند. مشکلات حافظه بسیاری از این کودکان با فرآیندهای دیداری و شنیداری آنها پیوند دارد. اختلالات حافظه در این کودکان ممکن است باعث نقص در سایر حوزه های شناختی نیز شود.

برای تشخیص  ADHD  سه نشانه  اولیه  وجود دارد: پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، و حرکت های تکانه ای یا همان کارهای غیرقابل پیش بینی.

 انواع ADHD  در کودکان

ADHD   از نوع پرتحرکی: کودکانی که دچار ADHD  از نوع پرتحرکی هستند، عموما بی‌قرار و ناآرام‌اند و در یک جا به شکل ثابت نمی‌نشینند و دائم در حال راه رفتن  یا دویدن هستند. این مشکلات در مدرسه، نمود بیشتری پیدا می‌کند چرا که با رفتارهای خود موجب برهم زدن نظم کلاس می‌شوند یا اگر بتوانند خود را کنترل کنند، دائم روی صندلی خود در حال حرکت هستند.  کودکان ADHD  از انجام رفتارهای پرخطر لذت می‌برند و پرحرفی مشخصه این  کودکان است.

ADHD   از نوع بی توجهی : کودکان کم‌توجه، کودکانی هستند که به طور پیوسته در حال رویاپردازی هستند و این موجب تمرکز نداشتن در این کودکان می‌شود که این مشکل هم در مدرسه بیشتر خود را نشان می‌دهد. کودکان  ADHD از نوع کم‌توجه،  دچار فراموشکاری می شوند به طوری که ممکن است دائما وسایل خود را در مکانی گم کنند یا جا بگذارند. همچنین این کودکان در برنامه‌ریزی برای کارهای خود مشکل دارند؛ برای نمونه، اگر قرار باشد سه کار را در روز انجام دهد، نمی‌داند نخست کدام یک را در اولویت قرار دهد و نمی‌تواند از پس آن برآید.

ADHD   از نوع تکانشگری : این کودکان رفتارهای تکانه‌ای دارند. مشخصه بارز کودکان ADHD از نوع تکانشگری این است که صبر و تحمل کمی دارند و میان صحبت‌های دیگران می‌پرند و نمی‌توانند صبر کنند صحبت‌های طرف مقابل تمام شود یا حوصله ایستادن داخل صف در حیاط مدرسه را ندارند.

علائم ADHD در کودکان و نوجوانان به خوبی مشخص است و معمولاً قبل از 6 سالگی قابل مشاهده است. این علائم در بیش از 1 موقعیت مانند خانه و مدرسه رخ می دهد. کودکان ممکن است علائم بی توجهی و بیش فعالی و تکانشگری را داشته باشند، یا ممکن است علائم تنها یکی از این نوع رفتارها را داشته باشند.

اثرات درمان نوروفیدبک در کودکان بیش فعال

درمان نوروفیدبک در کودکان بیش فعال

درمان کودکان مبتلا به ADHD شامل دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر در شیوه زندگی است. اما این درمان‌ها روی همه افراد اثرگذار نیست. نوروفیدبک تراپی یک روش غیرتهاجمی است که در آن از داروها استفاده نمی‌شود. بعضی از درمانگران معتقدند که نوروفیدبک در درمان بیش فعالی نقش موثری دارد.

طبق تحقیقات انجمن بین المللی نوروفیدبک، در حال حاضر کودکان زیادی  با این روش، تحت درمان هستند چرا که عدم وجود عوارض نوروفیدبک در کودکان، کوتاه بودن جلسات درمان و ماندگاری طولانی مدت اثربخشی درمان، والدین را جلب خود کرده است.

هدف از درمان با استفاده از نوروفیدبک این است که به مغز کودکان پیش فعال کمک می کند تا امواج مغزی مربوط به وضعیت توجه و تمرکز را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که ۸۰ تا ۸۵درصد کودکان مبتلا به (ADHD) به وسیله نوروفیدبک بهبودی قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند.

با روند تکرار در جلسات مکرر، کودک به طور ناخودآگاه سعی می کند که اصلاح در مغز را تکرار کند تا به شکل یک عادت در مغز حک شود و این مهارت در مغز به یک رفتار بادوام  تبدیل می شود. پس نتیجه یک دوره درمان با نوروفیدبک، ایجاد یک رفتار ثابت است.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *