تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی مغز

میگرن سردردی است که می تواند باعث درد شدید ضربان دار یا احساس نبض، معمولاً در یک طرف سر شود. اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرن می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه داشته باشد و درد آن چنان شدید باشد که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند.

tDCS یکی از کاربردی ترین روش های غیر دارویی درمان میگرن در مرکز نوروفیدبک توانش می باشد. در این مقاله به درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی مغز می پردازیم:

درمان میگرن

میگرن یکی از انواع اختلالات شایع در افراد است که سومین بیماری شایع در جهان شناخته شده است.میگرن سردردهای بسیار شدیدی است باعث احساس تپش در یک طرف یا هر دو طرف سر می شود و حتی ممکن است به ایجاد حالت تهوع و یا استفراغ در فرد منجر می گردد. حملات میگرن معمولا از ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و یا تا چند روز ادامه یابد. زمان هایی که میگرن به فرد حمله می کند، گاهی اوقات درد به حدی می رسد که فرد با هیچ داروی خوراکی نمی تواند دردش را آرام کند. میگرن می تواند از نظر شدت از ضعیف تا بسیار قوی در افراد مختلف متفاوت باشد

علت میگرن

هنوز علت اصلی آن ثابت شده نیست اما برخی از پزشکان معتقدند مغز افرادی که میگرن دارند نسبت به مغز افرادی که این بیماری را ندارد، در برابر محرک‌های محیطی مانند استرس یا اختلال خواب واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. برخی دیگر از پزشکان معتقد اند که عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به میگرن بی‌تاثیر نیست. همچنین عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز، مانند سروتونین نیز میتواند باعث شروع میگرن ‌شود.

بیشتر بخوانید :درمان  tDCS

علائم میگرن

از علائم شایع میگرن میتوان به سردر های ضربان دار و کوبنده، حساس شدن پوست سر، سرگیجه و احساس سبکی در سر، تهوع و استفراغ،

از دست دادن اشتها و حساسیت به نور و صدا اشاره کرد.

عواملی که باعث میگرن میشوند شامل:

1-  تغییرات هورمونی در زنان

تغییر در میزان استروژن در زنان یکی از عواملی است که باعث سردردهای شدید،

مخصوصا  قبل یا در طول عادت ماهانه می شود. همچنین برخی از زنان در دوران بارداری

یا یائسگی از سردردهای میگرنی رنج می‌برند.

داروهای هورمونی مثل قرص‌های ضدبارداری نیز میگرن را تشدید می‌کند.

2- غذاها

صرف نکردن یکی از وعده‌های غذایی یا روزه گرفتن گاهی باعث میگرن می شود

همچنین مصرف غذاهایی از قبیل پنیر کهنه، غذاهای فراوری شده یا

حتی غذاهای شور از محرک ‌های میگرن محسوب می‌شوند.

3- نوشیدنی‌ها

مصرف مشروبات الکلی و یا نوشیدنی‌های کافئین دار هم می تواند در بعضی موارد باعث میگرن شود.

4- استرس

استرس یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد میگرن است.

5- مشکل خواب

کم‌خوابی یا بالعکس زیاده‌روی در خواب میتواند از محرک‌های میگرن نام برده شود.

6- محرک‌های حسی

نورهای درخشان و تشعشع خورشید و همچنین صداهای بلند باعث شروع میگرن می‌شوند. بوهای قوی مانند عطر، رنگ نقاشی، بوی سیگار اطرافیان و … موجب شروع میگرن برخی بیماران می‌شود.

درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی

هدف اصلی درمان پیشگیری از میگرن، بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش دفعات حملات میگرن و کاهش استفاده از داروها است. یکی از راه های درمان غیر دارویی میگرن، درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی مغز است. دستگاه tDCS یکی از دستگاههای مربوط به نوروتراپی است. آن دستگاه کاملا بی ضرر و بدون عوارض است که هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

 درمان میگرن با tDCS

tDCS تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه است. در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف نواحی خاصی از مغز مورد تحریک قرار می گیرد که باعث کاهش یا درمان میگرن می شود. این دستگاه با استفاده از باطری یک جریان مستقیم ایجاد می کند که توسط سیم ها به دو عدد سنسور یا الکترود هدایت میشود. این الکترودها یک قطب مثبت (آند) و یک قطب منفی (کاتد) دارند که روی پوست سر قرار داده می شود . این جریان الکتریکی ضعیف، از قسمتهای مختلف عبورمی کند تاخود را به سطح قشر مغز برساند و باعث تحریک و بهبود آن قسمت از مغز می شود. طول دوره درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی مغز به عوامل زیر بستگی دارد:

شدت بیماری میگرن

میزان همکاری فرد با درمانگر

تعداد جلسات ( معمولا تعداد جلسات حداکثر 10 جلسه وفاصله بین جلسات 24ساعت می باشد و در بعضی موارد فاصله بین جلسات بیشتر و یا کمتر نیز مشود.)

برنامه پیشنهادی بهترین مرکز نورفیدبک درتهران برای افرادی که دچار بیماری میگرن هستند درمان میگرن با tDCS تحریک الکتریکی مغز است.

شما می توانید جهت استفاده از خدمات بهترین مرکز نوروتراپی در تهران با شماره 8-02166570947  یا واتس آپ 09304050331 تماس حاصل نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *