تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

تفسیر نقشه مغزی QEEG

نقشه مغزی  یکی از بهترین راههای تشخیصی در حوزه ی علوم  اعصاب، می باشد.  یکی از ابزارهای جدید برای بررسی و عملکرد مغزی و اندازه گیری امواج مغزی  نقشه مغزی یا QEEG، است. در این مطلب به تفسیر نقشه مغزی QEEG در بهترین کلینیک نقشه مغزی QEEG می پردازیم

امواج مغزی چیست؟

تفسیر نقشه مغزی QEEG

قبل اینکه به تفسیر نقشه مغزی بپردازیم باید انواع موج های مغزی را بشناسیم

ریشه همه افکار، احساسات و رفتارهای ما ارتباط بین نورون های مغز ما است. امواج مغزی توسط پالس های الکتریکی هماهنگ از توده های نورون هایی که با یکدیگر در ارتباط هستند تولید می شوند.

این فعالیت با استفاده از حسگرهایی که روی پوست سر قرار می گیرند، شناسایی می شود.

امواج مغزی ما با توجه به آنچه انجام می دهیم و احساس می کنیم تغییر می کند. وقتی امواج مغزی آهسته‌تر غالب هستند، می‌توانیم احساس خستگی، کندی، کندی یا رویاپردازی کنیم. فرکانس‌های بالاتر زمانی غالب هستند که احساس  هیجان می‌کنیم .

امواج مغزی وقتی در بخش های مختلف مغز رخ می‌دهند، جنبه‌های مختلفی را منعکس می‌کنند. سرعت امواج مغزی بر حسب هرتز (چرخه در ثانیه) اندازه گیری می شود و به باندهایی تقسیم می شوند که امواج آهسته، متوسط و سریع را مشخص می کنند.

امواج مغزی چیست؟

امواج مغزی دلتا 0.5 تا 3 هرتز

امواج مغزی دلتا امواج مغزی آهسته و بلندی هستند (فرکانس پایین و عمیقاً نافذ، مانند ضربان درام). آنها در عمیق ترین مراقبه و خواب بدون رویا تولید می شوند.
امواج دلتا آگاهی بیرونی را به حالت تعلیق در می آورند و منبع همدلی هستند. شفا و بازسازی در این حالت تحریک می شود و به همین دلیل است که خواب عمیق ترمیمی برای روند بهبود بسیار ضروری است.

  امواج مغزی تتا 3 تا 8 هرتز:

امواج مغزی تتا اغلب در خواب رخ می دهد، اما در مراقبه عمیق نیز غالب است. تتا دروازه ما برای یادگیری، حافظه و شهود است. در تتا، حواس ما از دنیای بیرونی خارج شده و بر سیگنال هایی که از درون سرچشمه می گیرند متمرکز می شوند. این همان حالت گرگ و میش است که ما معمولاً زمانی که از خواب بیدار می‌شویم یا به خواب می‌رویم، گذرا آن را تجربه می‌کنیم. در تتا ما در رویا هستیم. تصاویر زنده، شهود و اطلاعات فراتر از آگاهی خودآگاه عادی ما. اینجا جایی است که ما «موارد»، ترس‌ها، تاریخ آشفته و کابوس‌هایمان را نگه می‌داریم.

آلفا امواج مغزی آلفا (8 تا 12 هرتز):

در جریان افکار آرام و در برخی حالت‌های مراقبه غالب هستند. آلفا «قدرت حال» است، اینجا بودن، در زمان حال. آلفا حالت استراحت برای مغز است. امواج آلفا به هماهنگی کلی ذهنی، آرامش، هوشیاری، ادغام ذهن و بدن و یادگیری کمک می کند.

امواج مغزی امواج مغزی بتا 12 تا 38 هرتز:

امواج مغزی بتا بر وضعیت هوشیاری طبیعی ما تسلط دارند وقتی توجه به وظایف شناختی و دنیای خارج معطوف شود. بتا یک فعالیت «سریع» است، زمانی که ما هوشیار، حواس‌مان، درگیر حل مسئله، قضاوت، تصمیم‌گیری یا فعالیت ذهنی متمرکز هستیم، وجود دارد. امواج مغزی بتا بیشتر به سه باند تقسیم می شوند. Lo-Beta (بتا 1، 12-15 هرتز) را می توان به عنوان یک “بیکار سریع” یا تفکر در نظر گرفت. بتا (بتا 2، 15 تا 22 هرتز) درگیری بالا یا کشف فعالانه چیزی است. Hi-Beta (بتا 3، 22-38 هرتز) فکر بسیار پیچیده ای است که تجربیات جدید، اضطراب یا هیجان بالا را در خود ادغام می کند.

نقشه مغزی QEEG:

 امواج مغزی گاما 38 تا 42 هرتز:

امواج مغزی گاما سریعترین امواج مغزی هستند و به پردازش همزمان اطلاعات از مناطق مختلف مغز مربوط می شوند. ظریف ترین فرکانس امواج مغزی، ذهن برای دستیابی به گاما باید در آرامش کامل و سکوت باشد.

گاما تا زمانی که محققان دریافتند گاما در حالت های عشق جهانی، نوع دوستی و «فضیلت های برتر» بسیار فعال است، به عنوان «صدای مغز ذخیره» رد شد. گاما همچنین بالاتر از فرکانس شلیک عصبی است، بنابراین نحوه تولید آن همچنان یک راز باقی مانده است. حدس زده می‌شود که ریتم‌های گاما ادراک و آگاهی را تعدیل می‌کنند، و حضور بیشتر گاما به آگاهی گسترده و ظهور معنوی مربوط می‌شود.

نقشه مغزی QEEG:

تفسیر نقشه مغزی QEEG

با استفاده از نقشه مغزی می توان اختلالات روانی و مشکلات روحی و روانی عادت های بد مغز و  و بخش هایی از مغز که عملکرد نامناسبی دارند را تشخیص داد. نقشه مغزی فعالیت امواج مغزی را نشان می دهد بنابراین با استفاده از نقشه مغزی می توان تخیض داد که در کدام قسمت مغز فعالیت کمتر یا بیشتر از حد نرمال است

با استفاده از نقشه مغزی اختلالات یادگیری، کمبود توجه، افسردگی، اضطراب و وسواس(OCD) ، صرع، اسکیزوفرنی اختلالات خواب مانند بی خوابی ،بیماری هایی مانند بیماری های مغزی و عروقی، آسیب های مغزی را تشخیص داد.

تفسیر نقشه مغزی QEEG

بعد از اینکه امواج و فعالیت الکتریکی مغز را از طریق سنسورهای قرار گرفته بر روی سر مراجع توسط دستگاه ثبت شد نوروتراپیست امواج اضافی ثبت شده شامل امواج ناشی از تپش قلب، حرکات چشم و فعالیت عضلات و… از داده‌ها حذف می‌شوند. با مقایسه اندازه‌های به‌دست‌آمده از ثبت امواج در مراجع  با مقادیر بهنجار مشخص می‌شود کدام‌یک از موج ها  و در کدام ناحیه از سر دارای فعالیت نامناسبی است.

در نقشه  مغزی هر یک از رنگ ها نشان دهنده مورد خاصی هستند رنگ سبزعملکرد طبیعی امواج مغزی، رنگ قرمزفعالیت غیرطبیعی و زیاد مغز، رنگ آبی فعالیت پایین مغز.

 

تفسیر نقشه مغزی QEEG

 

نقشه مغزی چون یک فرایند تخصصی است بنابراین باید توسط متخصص این زمینه بررسی و تفسیر شود. در کلینیک نقشه مغزی توانش پس انجام نقشه مغزی، بصورت دقیق و تخصصی تفسیر می شود  و اطلاعات آن به صورت چاپی با فایل در اختیار مراجع  قرار می گیرید.

عوارض نقشه مغزی  

خیلی از افراد  به دلیل ترس از عوارض احتمالی نقشه مغزی، از این روش درمانی و تشخیصی استفاده نمی کنند. در حالی که نقشه مغزی  یک روش بی خطر و مطمئن محسوب می شود . که صرفا امواج مغزی را اندازه گیری می کند و هیچ گونه درد یا ناراحتی ندارد.

کلینیک تخصصی  توانش با مدیریت دکتر مهدی جهانی دکترای علوم و اعصاب و دکتر ندا قدمگاهی دکترای روانشناسی شناختی بهترین مرکز  تهیه نقشه مغزی  در تهران به شمار می آید. و یک کلینیک جامع با  تخصصی مخلتف  شامل کاردرمانی گفتاردرمانی و نوروتراپی است.  کلینیک تخصصی  توانش تمامی تست های مورد نیاز برای تشخیص بیماری و اختلالات شامل تست های توجه تمرکز، حافظه ،یادگیری، بیش فعالی ، اوتیسم و… قابل انجام است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  نقشه مغزی و هزینه آن با شماه های 02166570947-8 یا واتس آپ 09304050331   تماس حاصل بفرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *