تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان اختلال اوتیسم با نوروفیدبک

امروزه در  مراکز کاردرمانی بخش به نام توانبخشی وجود دارد.که در آن به درمان کودکان اوتیسم  پرداخته می شود. در کلینیک نوروفیدبک توانش علاوه بر سایر روش های درمانی، درمان اوتیسم با نورفیدبک نیز استفاده می شود. اختلال طیفی اوتیسم، زیرگروهی از اختلالات رشدي و عصبی است که جنبه های مختلف رشد کودک را تحت قرار می دهد و علائم آن تا 36   ماهگی فرصت بروز دارند. درمان اختلال اوتیسم با نوروفیدبک

 اختلال اوتیسم 

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD)، یک اختلال رشدی است. این بر نحوه ارتباط و تعامل افراد با دیگران و همچنین نحوه رفتار و یادگیری آنها تأثیر می گذارد.  و علائم و نشانه ها می توانند برای اولین بار زمانی که کودک  حداکثر تا 36 ماهگی ظاهر شوند. برای اوتیسم درمان قطعی وجود ندارد  اما درمان‌ها و خدماتی وجود دارند که می‌تواند به فرد مبتلا به ASD کمک کند تا علائم و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.

نقص در تعاملات اجتماعی، مهارت- هاي ارتباطی و انعطافپذیري رفتاري،الگوهای علایق، فعالیتها و رفتارهای تکراری و محدود (رفتارهای کلیشه ای)  از مشخصه های اختلال اوتیسم می باشد. بسیاري از ویژگی هاي کلیدي و مشکلات رفتاري کودکان اوتیستیک نتیجه ي اختلال عملکرد اجرایی است.

افراد اوتیستیک ممکن است به روشی متفاوت از افراد دیگر عمل کنند به چیزهایی مانند نورهای روشن یا صداهای بلند را طاقت فرسا، استرس زا یا ناراحت کننده بدانید. در مورد موقعیت های ناآشنا و رویدادهای اجتماعی مضطرب یا ناراحت شوید. درک اطلاعات بیشتر طول می کشد کارهای مشابه را بارها و بارها انجام دهید یا فکر کنید.

بنابراین اگر چنین اختلالاتی از همان کودکی ارزیابی و درمان شوند می توان از بسیاري از مشکلات رفتاري کودکان اوتیستیک جلوگیري کرد به دلیل اینکه عوامل مختلفی در ایجاد نقایص عملکرد اجرایی در اختلالات اوتیستیک نقش دارد، یک درمان به تنهایی برای اوتیسم وجود ندارد. دامنه گسترده اي از علائم دارند و رویکردهاي متعددي براي درمان آنها وجود دارند.

علائم شایع اوتیسم

اجتناب از تماس چشمی
تاخیر در گفتار و مهارت های ارتباطی.
تکیه بر قوانین و روال.
ناراحت شدن از تغییرات نسبتا جزئی.
واکنش های غیرمنتظره به صداها، مزه ها، مناظر، لمس و بوها.
مشکل در درک احساسات دیگران.

 اختلال اوتیسم 

                                                                                                      بیشتر بخوانید: درمان عدم تمرکز با نوروفیدبک

 اوتیسم  و نوروفیدبک

بسیاري از متخصصان اوتیسم، به استفاده از رویکردهاي ترکیبی  تاکید دارند.ترکیب توانبخشی شناختی و نوروفیدبک یک مدل درمانی براي تغییر یا اصلاح فرآیندهاي شناختی، احساسی و فیزیولوژیک در کودکان اختلال طیف اوتیسم است درمان اختلال اوتیسم با نوروفیدبک روش نسبتا جدیدي براي تغییر دادن عملکرد مغز در اختلال اوتیستم است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد  نوروفیدبک ابزار امیدوارکننده و مناسبی در درمان کودکان دچار اختلال اوتیسم است و روي امواج مغزي اثر می گذارد و تغییرات در سطح رفتار نیز بازتابی از تغییرات در سطح مغز است.

در روش درمانی نوروفیدبک طی جلسات مختلف مغز را براي فعالیت با الگوي مناسب پرورش می دهد و تمرینات توانبخشی به مغز کمک می- کند که این تغییرات را در رفتار نمایان کند.

استفاده از نوروفیدبک می‌تواتد منجر به تغییرات قابل توجهی در فعالیت مغز (QEEG)، همچنین رفتارهای حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم شود. نوروفیدبک به طور واضح نقشی مهم در درمان اوتیسم دارد.

به این دلیل که وسیله ایی برای تمرین مستقیم در عملکرد مغز می باشد و نشان داده است در اختلالات عملکردی مغز موثر است تحقیقات نشان داده کودکان مبتلا به اوتیسم که تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفتند بهبود رفتار، گفتار واضح تر ، تمرکز بهتر و حتی بهبود در نمرات IQ و امتحانات مدرسه داشته اند .

بنابراین اگر چنین اختلالاتی از همان کودکی ارزیابی و درمان شوند می توان از بسیاري از مشکلات رفتاري کودکان اوتیستیک جلوگیري کرد به دلیل اینکه عوامل مختلفی در ایجاد نقایص عملکرد اجرایی در اختلالات اوتیستیک نقش دارد، یک درمان به تنهایی برای اوتیسم وجود ندارد. دامنه گسترده اي از علائم دارند و رویکردهاي متعددي براي درمان آنها وجود دارند.

تاثیر نوروفیدبک در درمان کودکان اتیسم:

–         شروع تماس چشمی و لمسی

تاثیر نوروفیدبک در درمان کودکان اتیسم:

–         کاهش طغیان های احساسی

–         الگوهای گفتاری آرام تر و مشخص تر

–         کاهش افکار و اندیشه های قالبی و تکرار شونده افزایش افکار خلاقانه

–         افزایش قدرت تحمل برای تغییر حرکت

–         افزایش سطوح توجه و تمرکز

–         کاهش اضطراب

–         مهارتهای اجتماعی بهتر  و ارتباطات بیشتر

–         داشتن آرامش و ثبات بهتر

–         افزایش آگاهی از احساسات و تفکراتشان

درمان اختلال اوتیسم با نوروفیدبک

بنابراین نوروفیدبک می‌تواند یک درمان مناسب درکنار سایر درمان ها برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم باشد. نوروفیدبک ابزار درمانی پیشرفته برای کودکان مبتلا به اوتیسم می باشد که کیفیت زندگی فردی و اجتماعی کودک مبتلا به اوتیسم و خانواده اش را بهتر از قبل خواهد کرد.

عملکرد و توانایی سطوح ساختار مغز کودک را بصورت قابل توجهی افزایش می دهد. در نتیجه خود کنترلی و تنظیم هیجانات منفی و مثبت را برای کودک فراهم می کند. این وسیله هیچگونه عوارض منفی و جانبی ندارد و  نتایج ماندگار و با ثباتی را نیز به همراه دارد.

جهت اطلاعات بیشتر با شماه های زیر تماس حاصل بفرمایید.

02166570947-8

واتس آپ 09304050331  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *