تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

ارزيابي توجه با تست استروپ stroop

در بهترین مرکز نوروفیدبک تهران  از  تست رنگ – کلمه استروپ براي ارزيابي توجه و تمركز استفاده مي شود. تست استروپ stroop در مراکز نوروفیدبک به منظور ارزيابي حوزه عصبي شناختي.  توجه انتخابي و در جهت سنجش سطح توجه – تمرکز  استفاده می شود. در این مقاله به ارزيابي توجه با تست استروپ stroop می پردازیم.

تست استروپ stroop

ارزيابي توجه با تست استروپ stroop
در بهترین مرکز نوروفیدبک تهران  از  تست رنگ – کلمه استروپ براي ارزيابي توجه و تمركز استفاده مي شود.

آزمون استروپ يا اثر استروپ يكي از يافته هاي مشهور در روانشناسي شناختي مي باشد كه به صورت گسترده استفاده مي شود. از جمله فرايندهاي شناختي كه بيشتر در اجراي اين آزمون مورد توجه مي باشد، توجه انتخابي و بازداری مي باشد و اين آزمون نقص در اين دو عملكرد را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

در آزمون تست استروپ stroop  از رنگ-کلمه برای سنجش انعطاف پذیری ذهنی و توانایی فرد برای کنترل پاسخ های تکانشی استفاده می شود.

طبق پژوهش های انجام شده استروپ در روانشناسی تجربی و بالینی برای ارزیابی توانایی مهار تداخل شناختی مورد استفاده قرار می گیرد. به این معنی که وقتی فرد می خواهد یک محرک را شناسایی کند عوامل مختل کننده و مزاحم را چگونه کنترل می کند. در تست استروپ  آزمودنی باید رنگ لغاتی را که با رنگ ها متفاوت نوشته شده است را بدون توجه به معنایشان نام ببرد.

در این حالت فرد باید در 12 ثانیه تا آنجا که قادر است نام رنگی که کلمات با آن چاپ شده اند را بخواند. تعداد مواردی که درست خوانده شده  به عنوان نمره ثبت می گردد.

اثر استروپ چیست 

ما زمان که به یک متن با کلمات  روبرو می شویم به خوبی و بدون سختی متن را درک می‌کنیم  و آن را می‌خوانیم، درحالی که برای شناخت  یک رنگ توانایی بیشتری نیاز است. در واقع  خواندن بیشتر یک فرایند خودکار است اما تشخیص رنگ خودکار نیست . در تست استروپ برخی از محرک ها  سریع  پردازش می شوند.

بنابراین محتوای کلمه خوانده شده بر پردازش رنگ آن تاثیر می گذارد. اما کلماتی که محتوای هیجانی دارند نسبت به کلمات خنثی کُندتر پردازش می شوند. بنابراین سرعت مغز  در شناخت و پردازش رنگ ها، بسته به محتوای کلمات تغییر می کند.

عملکرد در  تست استروپ

عملکرد آزمودنی در سه تکلیف خواندکلمات، نامیدن رنگها، و نامیدن کلمات رنگی مقایسه می شود.، در تکلیف آخر، آزمودنی  بجای خواندن کلمه رنگ جوهری را که کلمه با آن نوشته شده است را باید با حداکثر سرعت بگوید.

خطای زیاد در  تست استروپ نشانه اختلال بیشتر در توجه و تمرکز است. تست استروپ براي ارزيابي فشار رواني آزمون مناسبي دانسته اند. خطای زیاد در این تست نشانه اختلال بیشتر در توجه و تمرکز است.

افرادي كه دچار اضطراب هستند، به دليل عدم تمركز حواس كافي، در اجراي آزمون استروپ موفق نبوده، احتمالاً يكي از بدترين عملكردهاي گزارش شده مربوط به اين قبيل افراد است. افراد وسواسي نيز به علت توجه بيش از حد به جزئيات، معمولاً در اين آزمون مشكل دارند

عملكرد ضعيف در آزمون استروپ با صرع قطعه پيشاني ، فراموشي فراگير، كاستي هاي حافظه مربوط به سن و اختلال بيش فعالي و كمبود توجه نيز ارتباط دارند.

ارزيابي توجه با تست استروپ stroop
در آزمون تست استروپ stroop  از رنگ-کلمه برای سنجش انعطاف پذیری ذهنی و توانایی فرد برای کنترل پاسخ های تکانشی استفاده می شود.

 

 تست استروپ چه کاربردی دارد؟

این روش اطلاعات زیادی در مورد نحوه پردازش مغز نشان می دهد و به ما کمک می کند توانایی خود را برای غلبه بر تفکر سریع غریزی خود ارزیابی کنیم. اثرات مشاهده شده در تست استروپ، تصویری واضح از توانایی افراد برای توجه انتخابی و توانایی برخی از محرک ها برای فرار از کنترل توجه ارائه می دهد.

آزمون استروپ برای تشخیص  ADHD در بزرگسالان مناسب است. همچنین با استفاده از آزمون استروپ می تواند تفاوت بین افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند را از جمعیت نرمال مشاهده کرد

برای سنجش سرعت پردازش شناختی یک فرد، ظرفیت توجه  و سطح کنترل شناختی افراد اختلالات عصبی مانند اسکیزوفرنی و

اختلال اوتیسم سنجش انعطاف پذیری شناختی، مقاومت در برابر تداخل محرکهای بیرونی، توانایی بازداری کردن یک پاسخ کلامی غالب آزمون استروپ  برای سنین 7 تا 80 ساله موجود است.

تست Stroop در هنگام انجام ارزیابی به عنوان بخشی از فرایند ارزیابی برای تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف ، آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل است، استفاده می شود .

عملکرد اجرایی همراه با نقص حافظه کوتاه مدت اغلب یکی از علائم بیماری آلزایمر در اوایل می باشد. افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف، آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند ، در پاسخگویی کمتری خواهند داشت، همچنین به میزان قابل توجهی از پاسخ های نادرست را به دلیل کاهش در پردازش اطلاعات و ناتوانی در نادیده گرفتن یک محرک (کلمه) در حالی که تمرکز بر یکی دیگر (رنگ) را دارند.

مرکز جامع آزمون های روان شناختی توانش  یکی باسابقه ترین کلینیک ها در زمینه  انواع آزمون های روان شناختی از جمله توجه – تمرکز ، حافظه کاری ، اضطراب ، تگانشگری ، هوش و… در خدمت شما عزیزان می باشد .

جهت اطلاعات بیشتر با شماه های زیر تماس حاصل بفرمایید.

02166570947-8

واتس آپ 09304050331  

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *