تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی

اختلال بیش فعالی یک اختلال رشد عصبی در دوران کودکی است. در بهترین کلینیک نوروفیدبک تهران با توجه نوع و سطح  انواع اختلالات کودکان از روش‌های درمان نوروفیدبک، tDCS، ces استفاده می‌شود در این مقاله به تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی می‌پردازیم:

اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD)

اختلال بیش فعالی Attention-deficit hyperactivity disorder یک اختلال رشد عصبی در دوران کودکی است. این اختلال در بیشتر موارد به بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد و به‌طور قابل‌توجهی بر عملکرد بیمار تأثیر می‌گذارد. بنابراین در کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش فعالی، کنترل مهاری که به معنای توانایی کنترل رفتارها یا پاسخ‌های نامناسب.

و یکی از مؤلفه‌های اصلی کارکرد اجرایی است، دچار نقص است. اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی  است.

اختلال ADHD  منجر به مشکلات متعددی در این کودکان می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکلات شناختی اشاره کرد. ازجمله مشکلات شناختی این کودکان می‌توان به الگوی مداوم بی‌توجهی، تکانش گری و نقص در کارکردهای اجرایی به‌طورکلی است.

درمان‌های متعددی برای بهبود مشکلات شناختی این کودکان پیشنهادشده است. از طرفی تحریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای با جریان مستقیم به‌عنوان یکی از تکنیک‌های درمانی جدید مطرح‌شده است. که با واردکردن جریانی با ولتاژ ضعیف، فعالیت عصبی قسمتی از مغز را افزایش یا کاهش می‌دهد. و به این صورت منجر به اصلاح عملکردهای شناختی می‌شود.

تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی

اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)  نوعی‌ شرایط روانی‌ است. که در آن از توجه و تمرکز بر کارهای ساده (مانند نشستن بر صندلی‌) تا کارهای پیچیده  (درس خواندن و …) تأثیر می‌گذارد. کودک بیش‌فعال به علت تمایل به فعالیت زیاد نمی‌تواند بر روی صندلی‌ بند شود. مرتباً با دست و پای خود بازی‌ می‌کند، حواسش با محرک‌های ساده محیطی‌ پرت می‌شود . نمی‌تواند درس بخواند، صبور نیست، نمی‌تواند در بازی‌های گروهی نوبت را رعایت کند. در کلاس اگر معلم سؤالی‌ از او بپرسد قبل از پایان سؤال، جواب را می‌دهد. در خانواده و جمع آشنایان در حین صحبت فرد، صحبت او را قطع می‌کند. لوازم ضروری خود را در خانه یا مدرسه گم می‌کند و ….

بیش فعالی‌ بر روی حالت روانی‌ نیز تأثیر می‌گذارد . کودک بیش‌فعال در عرض چند ثانیه بدون دلیل منطقی‌ از کودک حرف گوش نکن به کودک مطیع تبدیل می‌شود، کودکی که تا دیروز درس می‌خواند، امروز تصمیم به نرفتن به مدرسه می‌گیرد و یا تا دقایقی‌ قبل با پدر خود قهر بود، او را در آغوش می‌گیرد. این تغییر حالات روانی‌ در  کودک ادامه دارد که قابل‌کنترل نیست که خود باعث آسیب به وضعیت روانی‌ خانواده شده. و برخوردهایی‌ متفاوت را از سوی خانواده، مدرسه و آشنایان با کودک در پی دارد. تمام‌کارهایی‌ که نیاز به توجه و پیگیری دارد، در این کودکان مختل است.

تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی

تحریک الکتریکی مغز (tDCS)  یک فن درمانی عصبی است که جریان مستقیم و ضعیفی را به مناطق قشری وارد. و فعالیت خودانگیخته عصبی را تسهیل یا بازداری می ­کند. تحریک الکتریکی مغز(tDCS)  به‌عنوان یک روش جایگزین غیرتهاجمی، ارزان و ایمن برای تغییر تحریک‌پذیری قشر مغز از طریق تغییر پتانسیل استراحت سلول عصبی قشر مغز عمل می­ کند. این جریان ضعیف و مستقیم از طریق اتصال دو الکترود با قطب‌های متفاوت معمولاً یک آند و یک کاتد در نقاط مختلف بر روی سطح جمجمه منجر به تحریک نورون‌های زیرین می ­شود. تحریک کاتد باعث کاهش تحریک‌پذیری مغز و تحریک آند منجر به افزایش تحریک‌پذیری مغز می­شود.

معمولاً  فردی که مبتلابه  ADHD  است توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته. یادگیری در او کند است و فرد از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است. این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش‌ازحد، رفتارهای تکانشی یا ترکیبی از این موارد همراه است.

تحریک الکتریکی مغز (tDCS) یکی از روش‌های امیدوارکننده برای تغییر قشر تحریک‌پذیر بر روی بیماران اختلالات عصب‌شناختی بوده. و کاربرد آن در اختلالات تکاملی به‌ویژه اختلال بیش فعالی-نقص توجه در مرحله امیدوارکننده است. درمان تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه به‌عنوان روشی تأثیرگذار در مؤلفه‌های کنترل مهاری و…. به‌ویژه در کودکان مبتلابه بیش فعالی-نقص توجه می‌تواند مفید باشد.تحریک الکتریکی مغز تی دی سی اس

یکی از مشکلات اساسی در درمان کودکان ADHD, اثرات کوتاه‌مدت روش‌های درمانی است. بنابراین استفاده از روش‌هایی با ماندگاری درمانی بالا، می‌تواند کمک بسیار مهمی در کنترل رفتاری و بهبود مؤلفه‌های شناختی در بازه زمانی طولانی‌مدت داشته باشد. در مطالعه‌های جدیدی به اثربخشی تحریک جریان مستقیم درون جمجمه (tDCS) در اختلال بیش فعالی کمبود توجه پرداخته‌شده است. نتایج نشان داد تحریک جریان مستقیم قشر پیشانی برای بهبود حافظه فعال مؤثر است. تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی.

در روش درمان ADHD با tDCS، ازآنجایی‌که بیماران مبتلابه اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) با کاهش فعالیت قشر پیشانی و نقص در حافظه فعال مشخص می‌شوند. بنابراین پس از انجام آزمایش‌ها در این تحقیق، محققین به این نتیجه دست‌یافته‌اند که تحریک قسمت پیشانی بیماران مبتلابه ADHD باعث بهبود حافظه فعال آن‌ها می‌شود. هم‌چنین اثرات tDCS پس از تحریک نیز طولانی‌مدت بود؛ بنابراین این تکنیک به‌عنوان یک روش درمانی دیگر برای ADHD می‌تواند مؤثر باشد.

جهت  مشاوره، دریافت نوبت  و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تأثیر tdcs بر درمان بیش فعالی با بهترین مرکز نوروفیدبک تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *