تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان توانبخشی شناختی (CRT)

توانبخشی شناختی رویکردی برای درمان اختلالات شناختی در افراد است و به  بازیابی عملکرد شناختی افراد کمک کند. در این مقاله به  روش درمان توانبخشی شناختی (CRT) در کلینیک نورفیدبک توانش می پردازیم:

توانبخشی شناختی

توانبخشی شناختی رویکردی برای درمان اختلالات شناختی در افراد است و به  بازیابی عملکرد شناختی افراد کمک کند. در حالت ایده‌آل، مغز در طول زمان بهبود می‌یابد و عملکرد کامل را  یاد می‌گیرد و بازیابی می‌شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، نیازمند توانبخشی و درمان برای جبران کمبودها است.

توانبخشی شناختی تلاش می کند عملکرد و استقلال را در  افراد مبتلا به اختلالات شناختی تقویت کند CRT  می تواندیک  درمان ترمیمی، که هدف آن بهبود سیستم شناختی برای عملکرد در طیف گسترده ای از فعالیت ها است یا یک درمان جبرانی باشذ  که راه‌حل‌هایی را برای حوزه‌های مشکل خاصی مانند استفاده از دفترچه‌های حافظه یا یادگیری استراتژی‌های خودسازی آموزش می‌دهد.

درمان CRT   در قالب‌های انفرادی، گروه درمانی، برنامه درمانی روزانه انجام می شود.

 

درمان توانبخشی شناختی (CRT)
توانبخشی شناختی رویکردی برای درمان اختلالات شناختی در افراد است و به  بازیابی عملکرد شناختی افراد کمک کند.

درمان سی آر تی  (CRT) دارای چهار جنبه است:

فرآیند  CRT آموزش در مورد نقاط ضعف و قوت شناختی: تمرکز در اینجا بر توسعه آگاهی از مشکل است.

آموزش فرآیندی: این به توسعه مهارت ها از طریق بازآموزی مستقیم یا تمرین مهارت های شناختی زیربنایی اشاره دارد. در اینجا تمرکز بر حل مشکل است.

آموزش استراتژی: این شامل استفاده از استراتژی های محیطی، داخلی و خارجی است. تمرکز در اینجا به جای حل مشکل بر جبران است.

آموزش فعالیت های عملکردی: این شامل به کارگیری سه جزء دیگر در زندگی روزمره است. تمرکز در اینجا بر بهبود زندگی واقعی است.

توانبخشی شناختی CRT شامل روش‌های درمانی مختلی است  که توسط متخصصین توانبخشی، روانشناسی و کاردرمانی به کمک ابزارهای کامپیوتری و قلم و کاغذ  در مراکز نوروتراپی انجام می‌شود.

در روش کلاسیک، درمان با کمک یادداشت برداری و استفاده از قلم و کاغذ  به جبران ضعف‌های شناختی  و بازتوانی شناختی پرداخته می‌شود . قرار دادن فهرستی از وسایل که فرد باید قبل از خروج از خانه همراه خود بردارد یا تمرینات قلم و کاغذی که در منزل یا کلینیک به شخص مددجو ارائه و با او تمرین می‌شود، نمونه‌هایی از اقدامات و راهنمایی‌های درمانگر برای بازتوانی شناختی کلاسیک هستند. روش توانبخشی شناختی کامپیوتری شامل تقویت مهارت‌های شناختی از جمله توجه، استدلال، حافظه‌ی فعال و… با استفاده از بازی‌های کامپیوتری هدفمند است که به بهتر شدن عملکرد مغز در حیطه‌های شناختی گوناگون کمک می کند.

مراحل درمان CRT در کلینیک توانش

درمانگران مجرب بخش CRT  در کلینیک نوورفیدبک و توانبخشی توانش مراجع  را از طریق تمرینات مناسب راهنمایی می کند، تکنیک صحیح را به آنها آموزش می دهند و برنامه ای برای بهبود رشد، سلامت و قدرت عملکرد شناختی مراجع ارائه می دهند.

موارد درمانی شامل درمان حافظه، توجه، حل مسئله، پردازش بصری زبان، استدلال،  بهبود عملکرد اجرایی با هدف بازیابی مهارت های آموخته شده قبلی و ایجاد استراتژی های جدید برای بهبود عملکرد ، بهبود در تصمیم گیری، برنامه ریزی و مدیریت است.

تعداد جلسات CRT و هزینه CRT

آموزش بهبود عملکرد مغز، مدیریت رفتار ، اصلاح حافظه،  آموزش مهارت های اجتماعی،  آموزش روانی  و مدت زمان CRT به فرد بستگی دارد. با این حال، همه برنامه ها با یک ارزیابی جامع عصب روانشناختی برای اندازه گیری نقاط قوت و ضعف مراجع شروع می شوند. پس از ارزیابی اولیه، ما یک مشاوره CRT انجام می دهیم و یک برنامه درمانی تهیه می کنیم. درمان معمولاً شامل جلسات 45دقیقه ای CRT هفتگی به مدت 10 تا 12 هفته است. این جلسات سیستماتیک، ساختاریافته و پیشرو هستند و شامل یادگیری و تمرین فشرده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *