تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

سنجش ورود به دبستان کودکان

سنجش کلاس اول به عنوان یکی از سطوح آموزشی دبستان، جهت ارزیابی دانش‌آموزان این مقطع انجام می‌شود. در این سنجش، مهارت‌های مختلفی از جمله خواندن، نوشتن، حساب کردن و فهمیدن مفاهیم پایه کودک ، ارزیابی می‌شوند. کلینیک نوروفیدبک توانش سنجش ورود به دبستان کودکان با  ارزیابی هوش کودک و انواع تمرینات ذهنی و… انجام می شود

سنجش ورود به دبستان کودکان

یکی از  دغدغه ی اکثر والدین کودکان در سنین ورود به مدرسه و کلاس اولی ها مسئله آزمون سنجش مدرسه است . و ذهنشان درگیر این مسئله است که چه مباحث و اطلاعاتی از کودکان پرسیده می شود و کودک می بایست از چه اطلاعاتی آگاهی داشته باشد و چه چیزی را بداند.

سنجش بدو مدرسه به معنای انجام ارزیابی و سنجش دانش، مهارت و عملکرد دانش‌آموزان در زمانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند است. این نوع ارزیابی معمولاً برای کودکانی که قصد ورود به مدرسه را دارند، صورت می‌گیرد و به دلیل آنکه براساس نتایج آن ممکن است تصمیماتی در خصوص تحصیلات آینده آنان گرفته شود، اهمیت زیادی دارد. این نوع سنجش معمولاً به صورت ورودی (Entry) برای ورود به سیستم تحصیلی یا در دوره‌های برگزاری آزمون‌های ورودی به مدارس معروف همراه با مصاحبه و پایش عملکرد دروس صورت می‌گیرد.

 

سنجش ورود به دبستان کودکان

 

هدف سنجش بدو مدرسه

هدف اصلی از برگزاری سنجش کلاس اولی ها ، به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد شیوع ویژگی‌های قابل توجه دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه و همچنین انجام ارزیابی و سنجش توانمندی‌های جسمی، روحی و شناختی کودکان بوده که پرورش دهنده‌ های این کودکان می توانند برای بهتر پرورش دادن آن ها استفاده کنند. از دیگر اهداف برگزاری سنجش بدو مدرسه، شناخت بیشتر و عمیق تر فرد، توسعه خلاقیت و قابلیت تفکر و مقابله با مسائل مختلف و همچنین ترویج مهارت‌های اجتماعی، مانند هم‌افزایی با دیگران، بالابردن خودآگاهی و ارتباط با اطرافیان و پرورش دهندگان می باشد.

سنجش بدو مدرسه باعث می‌شود که والدین و پرورش‌دهندگان دقیق‌تر بدانند که از لحاظ شناخت، شخصیت و مهارت‌های مورد نیاز کودکانشان در چه وضعیتی قرار دارند و می‌توانند براساس آن به منظور پرورش بهتر و سرگرمی کودکان اقدام کنند. علاوه بر این نکته، سنجش بدو مدرسه باعث می‌شود که به دلیل تعیین دقیق سطح دانش کودکان، آنها در آینده نیز با سرعت و بهترین شکل ممکن پیشرفت کنند. این امر باعث بازده بیشتر در زمینه تحصیلاتی ، روانشناختی و اجتماعی کودکان می‌شود و آنها را برای برخورداری از زندگی بهتر و استفاده بهینه از فرصت‌های در دسترس، آماده می‌کند.

فرایند سنجش بدو مدرسه

سنجش بدو مدرسه عموماً شامل انجام تست‌های استاندارد شده از شاخص‌های شناختي، زباني، درون‌پويايي، اجتماعي و حركتي، مصاحبه‌ی روانشناختی با کودکان است.

تست‌های استاندارد شده در سنجشکلاس اول  ،در همه‌ی قسمت‌های شاخص شناختی شامل تفکر، حل مسأله، هوش سنجی و حافظه، شاخص زبانی شامل زبان و بیان، شاخص درون پویایی شامل خلاقیت و خلاصه نویسی، شاخص اجتماعی شامل همکاری، خودکنترلی، انحراف از معمولات، شاخص حرکتی شامل شناوری، تعادل، فراوانی و کیفیت حرکت، فعالیتهای بزرگ و دقیق تجزیه وتحلیل می‌شوند.

سنجش بدو مدرسه، می‌تواند بهترین راه برای زمانی باشد که می‌خواهید درباره جامعه‌ی کودکان خود اطلاعات دقیقی به دست آورید. به کمک این روش می توانید روند رشد فرزندتان را دقیق تر دنبال کنید و برای کمک به او در پردازش تجربیات ورود به محیط تحصیلی را راحت تر سازید. بلکه باعث پیشروی کودک و پیشگیری از بروز مشکلات جلوگیری می‌شود. حتماً از این روش برای بچه‌های خود استفاده کنید.

در سنجش بدو مدرسه سنجش جسمی کودکان نیز انجام می شود  در این مرحله کودک از نظر سلامت جسمی و عمومی شامل موارد زیر مورد سنجش قرار می‌گیرد:

بینایی

شنوایی

تناسب قد و وزن

قدرت تکلم

سلامت پوست و مو

سلامت دهان و دندان

اندازه گیری توده بدنی (BMI)

سابقه بیماری‌های جسمی و مشکلات روحی

وضعیت واکسیناسیون

ارزیابی اوتیسم

فرایند سنجش ورود به دبستان کودکان

محتوای سوالات سنجش مدرسه

عموما محتوای سوالات سنجش مدرسه شامل موارد زیر است:

  • مشخصات فردی:
  • سوالاتی در مورد نام والدین
  • شمارش از 1 تا 20 و شمارش معکوس 10 تا 1
  • شمارش با مفهوم
  • شباهت یا تفاوت
  • نسبت های خانوادگی
  • خواندن شعر یا روایت یک داستان
  • مهارت های حرکتی:
  • مهارتهای خودیاری:
  • ترسیم یا رنگ آمیزی یک نقاشی توسط کودک:
  • اطلاعات عمومي
  • حل مساله ي كودك
  • راست و چپ
  • رنگ ها:
  • تعریف واژه ها
  • كاربرد وسايل

شما می توانید قبل از  سنجش بدو مدرسه  کودکان با مراجعه به مرکز تست  سنجش بدو ورود مدرسه توانش مراجعه و میزان توانمندی کودک خود  را ارزیابی  نمایید تا در صورت وجود حتی مختصر مشکل پیشگیری و درمان را شروع نمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *