تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان وسواس با تحریک الکتریکی مغز tDCS

امروزه در  اکثر مراکز  توانبخشی بخشی به نام  نوروتراپی وجود دارد. در این بخش با کمک دستگاهی به نام  tDCS به درمان بیماری هایی از قبیل وسواس می پردازند . tDCS یکی از کاربردی ترین روش های غیر دارویی درمان وسواس می باشد.دراین مقاله به درمان وسواس با تحریک الکتریکی مغز tDCS

وسواس یک بیماری روانی است که باعث ایجاد افکار تکراری، احساسات ناخواسته و انجام مداوم برخی از کارها می‌شود. این واکنش ها کم کم نوعی ترس و فوبیا را برای شخص بوجود می آورد که نشأت گرفته از وسواس فکری و ذهنی می باشد.

اختلال وسواس نوعی اختلال اضطرابی است. بسیاری از مبتلایان به وسواس به هیچ وجه نمی‌توانند از انجام کارهای تکراری و خسته کننده رهایی یابند. مغز در طول زمان به رفتارهای اجباری عادت می‌کند، در نتیجه فکر نکردن و انجام ندادن آنها تقریبا غیرممکن می‌شود.

همه افراد در دنیا فارغ از هر جنسیتی و سنی می توانند با وسواس و افکار وسواسی درگیر بشوند با توجه به آمارها واطلاعات علمی اخیر دانشمندان به این نتایج رسیده اند که در بین زنان اختلال وسواس، بیشتر در بعد وسواس نظافتی مثل شستن مرتب دست ها و …. اتفاق می افتد و در بین مردان اختلال وسواس بیشتر در بعد فکری و خیالی اتفاق می افتد .

انواع وسواس:

  • وسواس فکری
  • وسواس فکری عملی

وسواس فکری: افکار و عقایدی هستند که برخلاف میل شخص، مرتباً وارد ذهن او می شوند و باعث اضطراب فرد می شود.

انواع وسواس فکری

نگرانی مربوط به کنترل خود:

ترس از آسیب زدن به خود و دیگران

ترس از توهین کردن و زدن حرف های رکیک در جمع

نگرانی مربوط به آسیب زدن به دیگران:

این افراد دائم ترس این را دارند که با بی احتیاطی خود باعث آسیب زدن به کسی شوند

(برای مثال: ترس از اینکه آلودگی دست های من دستگیره خانه کثیف کرده و باعث شود مادرم بیماری لاعلاج بگیرد.)

وسواس مربوط به کمال گرایی:

این افراد باید دائم همه چیز را کنترل کنند تا به بهترین شکل ممکن انجام شده باشد.

(برای مثال: همه کتاب های داخل قفسه کتاب از نظر اندازه قرینه باشند)

وسواس مربوط به مذهب:

این افراد همیشه ترس از زیر سوال بردن خدا، توهین به مقدسات و یا نگرانی بیش از حد درمورد درست و غلط بودن امور اخلاقی را دارند.

انواع وسواس فکری عملی

وسواس شستشو:

 از جمله شایع ترین وسواس فکری عملی، ترس از آلودگی و نیاز به شستن مکرر دست ها است. بسیاری از افرادی که دارای اختلال وسواس فکری هستند از آلودگی و میکروب ها ترس دارند و ممکن است برای رهایی از این افکار دست به رفتارهای اجباری بزنند.

( مثلا: بیش از حد طولانی بودن کارهایی مثل دوش گرفتن یا مسواک زدن، نظافت بیش از حد وسایل و یا انجام کار های دیگر برای جلوگیری از تماس با آلودگی مثل دست نزدن به دستگیره درها )

وسواس چک کردن:

این افراد برای تسکین اضطراب خود، از چک کردن یا بررسی مکرر استفاده می‌کنند.

( مثلا چک کردم مداوم گاز و اطمینان از خاموش بودن آن، چک کردن چندین باره قفل درب و یا زنگ زدن مداوم به عزیزان و اطمینان از سلامت آنها

وسواس تکرار:

این نوع رفتارها شامل انجام کارها  به تعداد مشخص است تا زمانی که چیزها کاملا درست به نظر برسد.

(مثلا: برای حفظ شدن یک پاراگراف حتما باید 5  بار خوانده شودو یا قبل از نشستن یک بار بلند شدن و نشستن )

علل اختلال وسواس:

دلایل اختلال وسواس به طور کامل کشف نشده اند، اما طبق بررسی های انجام شده توسط دانشمندان، اختلالات نوروبیولوژیک و عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری وسواس نقش بسیاری دارند.

اختلالات نوروبیولوژیک : طبق تحقیقات به نتیجه رسیده‌اند که مبتلایان به وسواس دچار اختلال و فعالیت‌های غیر نرمال در انتقال‌دهنده‌های عصبی‌شان هستند.

عوامل ژنتیکی: افرادی که والدین، خواهر یا برادر دارای اختلال وسواس دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به وسواس هستند. همچنین دوقلوها نیز ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی دچار این اختلال شوند.

افرادی که در کودکی با بدرفتاری جسمی یا جنسی و سایر حوادث آسیب زا مواجه شده‌اند، احتمال بیش‌تری دارد که به وسواس فکری عملی مبتلا شوند. در برخی از کودکان، عفونت استرپتوکوک ، باعث بروز زودهنگام و ناگهانی یا بدتر شدن علائم وسواس می شود.

درمان اختلال وسواس:

یکی از بهترین روش های درمان غیر دارویی وسواس، درمان با دستگاه tDCS است. دستگاه tDCS  یکی از دستگاههای مربوط به نوروتراپی است. این دستگاه کاملا بی ضرر و بدون عوارض است که هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

tDCS تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه است. در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف نواحی خاصی از مغز مورد تحریک قرار می گیرد که باعث کاهش یا درمان وسواس می شود.

این دستگاه با استفاده از باطری یک جریان مستقیم ایجاد می کند که توسط سیم ها به دو عدد سنسور یا الکترود هدایت میشود. این الکترودها یک قطب مثبت (آند) و یک قطب منفی (کاتد) دارند که روی پوست سر قرار داده می شود . این جریان الکتریکی ضعیف، از قسمتهای مختلف عبورمی کند تاخود را به سطح قشر مغز برساند و باعث تحریک و بهبود آن قسمت از مغز می شود.

در کلینیک نوروتراپی توانش که جز بهترین مرکز نوروتراپی در تهران است خدمات درمانی بوسیله روش tDCS برای کودکان و بزرگسالان انجام می شود و شما می توانید جهت استفاده از خدمات بهترین مرکز نوروتراپی در تهران با ما تماس حاصل نمایید.

نوروفیدبک را پنجره اي جدید براي سنجش و تغییر حالت هاي مغزي و درمان اختلال خواب درکودکان و بزرگسالان  می دانند و با به کار گرفتن پیشرفته ترین امکانات و ابزارهای نوروتراپی در خدمت مراجعین عزیز می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل بفرمایید. شما می توانید جهت استفاده از خدمات بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران با شماره‌های 8-02166570947 و یا واتس آپ 09304050331  تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *