تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان اضطراب در کودکان

یکی از اختلالات شایع در کودکان اضطراب می باشد. هنگامی که کودک دچار اضطراب می شود باعث می شود که با یک هیجان ناخوشایندی  منتظر وقوع حادثه ای ناراحت کننده باشد اضطراب در کودکان می تواند نشانه هایی چون بی قراری، احساس خستگی، بی خوابی یا بد خوابی، ثپش قلب، عرق کردن، سر درد و سر گیجه، تکرر ادرار، لکنت زبان،مشکل در تمرکز و حافظه، ناخن جویدن، ترس ، لجبازی، تحرک زیاد، کناره گیری، پرخاشگری، مشکل در پاسخ به سوال دل درد و دل پیچه و … باشد.درمان اضطراب در کودکان

اضطراب

اضطراب در کودکان یکی از اختلالاتی است که در کلینیک نوروفیدبک توانش  زیر نظر متخصصان با تجربه مورد ارزیابی و درمان قرار می گیرد

اضطراب احساسی است که هنگام نگرانی یا ترس از چیزی به شما دست می دهد. این یک احساس طبیعی و انسانی از ترس یا وحشت است. پس از آن، معمولاً آرام می شویم و احساس بهتری پیدا می کنیم. مقدار کمی نگرانی و ترس می تواند ما را ایمن نگه دارد و حتی از ما در برابر خطر محافظت کند. اما گاهی اوقات اضطراب می تواند باعث شود که احساس کنیم همه چیز بدتر از چیزی است که واقعاً هست و ممکن است احساس طاقت فرسا کنیم. نگرانی مداوم می تواند به اضطراب طولانی مدت منجر شود.

اگر اضطراب مانع از انجام کارهایی می شود که از آنها لذت می برد یا در موقعیتی که استرس زا نیست احساس نگرانی یا وحشت می کند، نیازمند استفاده از خدمات مشاوره و توانبخشی هستید .

چه چیزی باعث اضطراب می شود؟

با توجه به نظر مختصصان درمان اضطراب کودکان در کلینیک نوروفیدبک توانش تعیین دقیق دلایل اضطراب می تواند دشوار باشد. وقتی با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه می‌شویم، زنگ‌های هشدار در مغزمان به صدا در می‌آیند که به ما می‌گویند چیزی درست نیست و باید با آن کنار بیاییم. برای از بین بردن شرایط دشوار، مغز ما را هوشیارتر می کند، ما را از فکر کردن به چیزهای دیگر باز می دارد و حتی خون بیشتری را به پاهایمان پمپاژ می کند تا کمک کند فرار کنیم.

اضطراب در کودکان و نوجوانان

کودکان ممکن است در سنین مختلف نسبت به چیزهای مختلف احساس اضطراب کنند. بسیاری از این نگرانی ها بخشی طبیعی از بزرگ شدن هستند.

از سن حدود 6 ماهگی تا 3 سالگی برای کودکان خردسال بسیار رایج است که اضطراب جدایی داشته باشند. آنها ممکن است در هنگام جدا شدن از والدین یا مراقبان خود دچار چسبندگی شوند و گریه کنند. این یک مرحله طبیعی در رشد کودک است و باید تا حدود 2 تا 3 سالگی متوقف شود.

همچنین برای کودکان پیش دبستانی ایجاد ترس یا فوبیای خاص، از جمله حیوانات، حشرات، طوفان، ارتفاع، آب، خون و تاریکی رایج است. این ترس ها معمولاً به تدریج به خودی خود از بین می روند.

بسیاری از کودکان هنگام رفتن به مدرسه جدید یا قبل از امتحانات احساس اضطراب می کنند. برخی از کودکان در موقعیت های اجتماعی احساس خجالتی می کنند.

اگر کودک شما از ترس ها و نگرانی های رایج بیشتر نمی شود، یا اگر شروع به تداخل با مدرسه، خانه یا بازی کند، ممکن است به این معنی باشد که او به حمایت یک متخصص بهداشت روان نیاز دارد.

به یاد داشته باشید، فقط یک پزشک یا یک متخصص سلامت روان می‌تواند وضعیت سلامت روانی را تشخیص دهد، بنابراین اگر نگران فرزندتان هستید، از مشاوره با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود دریغ نکنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  مطلب نوروفیدبک چیست  را بخوانید

علائم و نشانه های اضطراب در کودکان

علائم اضطراب می تواند پیچیده باشد و حتی ممکن است مدت ها پس از یک رویداد استرس زا ظاهر شود. در اینجا برخی از علائم و نشانه های رایج وجود دارد:

فیزیکی:
تنگی نفس، سردرد یا احساس ضعف
ضربان قلب و گاهی فشار خون بالا
احساس بی قراری، لرزش یا احساس ضعف در پاها
احساس بیماری در معده – گرفتگی عضلات، اسهال یا مراجعه مکرر به حمام
داشتن مشکل در خواب یا کاهش اشتها
خشکی دهان، تعریق بیش از حد یا احساس گرما.
عاطفی و ذهنی:
تلاش برای تمرکز روی چیزها – عدم تمرکز
احساس هراس، عصبی یا سرگیجه
احساس غرق شدن یا احساس ترس
احساس خارج شدن از کنترل در یک موقعیت
احساس خستگی و عبوس بودن
احساس اضطراب برای هر کسی متفاوت است. طبیعی است که نسبت به موقعیت مشابه، کم و بیش نسبت به دیگران احساس اضطراب کنیم.

درمان اضطراب در کودکان

برای درمان اضطراب کودکان از روش های درمانی گوناگونی از جمله بازی درمانی، کاردرمانی ذهنی، گروه درمانی، CBT  و درمان نوروفیدبک استفاده می شود.

فرایند بازی درمانی باعث کاهش مشکلات رفتاری و ارتقا سطح مهارت ها و افزایش عزت نفس کودک می شود.

استفاده از  گروه درمانی  می تواند باعث  انطباق هرچه بیشتر به محیط های اجتماعی و ارتقا هوش هیجانی  شود در کاردرمانی ذهنی  با افزایش دقت و توجه  کودک و برطرف سازی ضعف ها   زمینه کاهش اضطراب در کودکان  فراهم آورد. کودکان مضطرب  با تغییراتی قابل مشاهده از جمله تغییر عادات غذایی و بی‌اشتهایی یا پر خوری،  کابوس دیدن در شب

اختلال در خواب، ترس شدید از تنها ماندن، تاریکی، عصبانیت بد خلقی و بهانه گرفتن، وابستگی شدید به مادر یا پدر،  بروز رفتارهای پرخاشگرانه و لجبازی، عدم علاقه بازی کردن یا مشارکت در فعالیت‌ها همراه هستند.

 

درمان اضطراب در کودکان با نوروفیدبک

انجام مداخلات روانشناختی می تواند نقش مهمی در کاهش اضطراب کودکان داشته باشد. یکی از این روش ها و درمانها، روش نوروفیدبک است.

کودکان در هفته دوجلسه نیاز دارند و تعداد دقیق جلسات نوروفیدبک درمانی برای اضطراب بسته به شخص و میزان گستردگی اختلال متفاوت است. برخی از کودکان بعد از جلسه اول متوجه کاهش علائم می شوند، اما اکثر آن ها با گذشت زمان، کاهش تدریجی علائم را تجربه خواهد کرد. درمان اضطراب با نوروفیدبک در کودکانی که دچار اوتیسم بوده و یا کودکانی که دچار ضعف یادگیری هستند نتایج بسیار موثری دارد.

نوروفیدبک یک روش غیر تهاجمی است که  نتایج بسیار موثری در درمان افراد با اختلالات اضطراب، بیش فعالی و اوتیسم دارد. این روش با تصحیح موج های الکتریکی مغزی به درمان افراد کمک کرده و می تواند تاثیر بسزایی بر فعالیت های روزمره ی افرادی داشته باشد که تا پیش از این با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند.

درمان اضطراب کودکان با نوروفیدبک

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش درمانی نوروفیدبک  با شماه های زیر تماس حاصل بفرمایید.

02166570947-8

واتس آپ 09304050331  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *