تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

نقشه مغزی الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG)

در مراکز نوروفیدبک نقشه مغزی یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد. در این مقاله به نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) می پردازیم

نقشه مغزی  (QEEG) چیست؟

نقشه مغزی یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد.  عملکرد مغز زا می توان با استفاده از QEEG  بررسی کرد و  و میزان کم یا زیاد بودن فعالیت الکتریکی نواحی مغز مغز مشخص نمود  و در همین راستا نقاط ضعف و قوت و اختلالات  مغزی را مشخص نمود .

با انجام نقشه مغزی یا QEEG  می توان از عملکرد مغز در نقاط مختلف آن آگاه شد  اما از ساختار مغز و یا شکل آن  اطلاعات نمی دهد. بنابراین نقشه مغزی یک گزارش از شدت امواج مغزی در نقاط مختلف مغز و همچنین گزارش از روابط بین نقاط مغزی به ما می دهد.

نقشه مغزی  (QEEG) چیست؟
نقشه مغزی یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد.

اطلاعات بدست آمده از نقشه مغزی  را می توان با افراد نرمال مقایسه نماید. اختلالاتی مثل ADHD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر ، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس جبری OCD و  … با استفاده از QEEG قابل تشخیص اند.

روند تهیه نقشه مغزی

برای تهیه نقشه مغزی یک کلاه که بر طبق استاندارد  خاص با  یکسری الکترود  روی سر قرار داده می شود و برای جلوگیری از حرکت این کلاه  تا حد ممکن روی سر ثابت می شود، سپس برای اتصال خوب الکترود ها به سطح جمجه یک نوع ژل  که در تهیه نقشه مغزی استفاده می شود در داخل فضای خالی الکترودها تزریق می شود تا کلاه خوب به سر مراجع بچسبد، بعد از آن کلاه به دستگاه EEG متصل می شود و امواج در کامپیوتر ذخیره می شوند.

حدودا  بین 5 تا 10 دقیقه ثبت امواج مغزی انجام می شود و بعد از آن کلاه از سر بیمار برداشته می شود و سپس امواج دریافت شده با کمک نرم افزارهای مربوطه تفسیر می شود. سپس توسط متخصص این امر امواج مزاحم ( Artifact waves ) ها حذف و از نرم افزار گزارش گرفته می شود و نتیجه گزارش نیز به صورت رنگی برای مراجع پرینت گرفته و در اختیار ایشان قرار داده می شود. انجام نقشه مغزی قبل از نوروفیدبک به ما در دانستن اینکه آیا اصلا فرد نیازی به نوروفیدبک دارد یا خیر .و اینکه برای درمان باید از چه پروتکلی  استفاده کرد کمک می کند و در واقع یک  یک نقشه راه برای درمان نوروفیدبک می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  نقشه مغزی و هزینه آن با شماه های 02166570947-8 یا واتس آپ 09304050331   تماس حاصل بفرمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *