تلفن پاسخگویی:

22795182 | 021-66502350

درمان اختلال نارساخوانی با نوروفیدبک

کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران جهت درمان اختلالات یادگیری از جمله اختلال خواندن که یکی از مشکلات عصب شناختی است . از روش های درمانی مختلف از جمله روش جدید نوروفیدبک استفاده می کند .یکی از اختلالات  بسیار رایج یادگیری، اختلال خواندن است. اختلال خواندن در واقع مهمترین اختلال یادگیری است، زیرا خواندن پایه ی انواع یادگیری ها است. اختلالات خواندن سبب بروز مشکلات تحصیلی و روانشناختی برای دانش آموزان مبتلا می گردد.

اختلال نارساخوانی

درمان اختلال نارساخوانی با نوروفیدبک

نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که شامل مشکل در خواندن به دلیل مشکلات در شناسایی صداهای گفتار و یادگیری نحوه ارتباط آنها با حروف و کلمات (رمزگشایی) است. نارساخوانی که ناتوانی در خواندن نیز نامیده می شود، بر مناطقی از مغز که زبان را پردازش می کنند، تأثیر می گذارد.  کودکان مبتلا به نارساخوانی از هوش طبیعی برخوردارند و از نظر بصری مشکلی ندارند.

دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری در خواندن، مشکلاتی در واج شناسی، رمزگشایی، درک مطلب و روان خوانی دارند. در اختلال نارساخواني پيشرفت خواندن پايين تر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک مي باشد.

نارساخوان‌ها کودکانی هستند که با واژه‌ها آشنایی دارند و در مکالمه از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما توانایی درک و شناسایی نشانه‌های نوشتاری یا چاپی را ندارند. برخی نیز هر چند توانایی خواندن دارند، اما درک صحیحی از مفهوم واژه موردنظر ندارند. اغلب این مشکلات برای اولین بار در مدرسه مشاهده می شود.

ا فراد مبتلا به نارساخوانی دارای میزان بالاتری از اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، اختلالات زبانی رشدی و مشکلات اعداد هستند. اعتقاد بر این است که نارساخوانی در اثر تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود

نارساخوانی از طریق یک سری آزمون های حافظه، بینایی، املا و مهارت های خواندن تشخیص داده می شود.[4] نارساخوانی جدا از مشکلات خواندن است که ناشی از مشکلات شنوایی یا بینایی یا آموزش ناکافی یا فرصت یادگیری است

انواع نارساخوانی

نارساخوان‌ها را به دسته عمده «نارسا‌خوان بینایی» و «نارساخوان شنوایی» تقسیم می‌کنند.

نارسا‌خوان بینایی        

«نارساخوانان بینایی» اختلالاتی در ادراک و حافظه بینایی دارند. این افراد به‌طور معمول در جهت‌یابی ،تمیز اندازه و شکل، تشخیص کلمه به‌عنوان یک کل و پردازش بینایی و تجسم فضایی دچار دشواری هستند، لذا نمی‌توانند حروف و کلمات را از یکدیگر تمیز دهند، یا از روی کلمات آن‌ها را کپی کنند.

نارساخوان شنوایی   

کودکان دارای اختلال «نارساخوانی شنوایی» می‌توانند محرک‌های بینایی را تشخیص دهند، اما نمی‌توانند بین حروف و صدای آن‌ها ارتباط مناسب برقرار کنند. این گروه به‌طور معمول در تشخیص صداهای گفتاری، ترکیب صداها، نامگذاری، پردازش شنیداری، توالی حافظه شنیداری، هیجی یا ترکیب صداها برای خواندن کل کلمه مشکل دارند.
پیشرفت در آزمونهای استاندارد خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری به طور قابل ملاحظه ای، زیر حد مورد انتظار بر حسب سن، تحصیلات و سطح هوش باشد یکی از ابزارهای سنجش نارساخوانی تست مهارتهای ادراک بینایی می باشد (تست مهارتهای ادراک بینایی چیست)

دلایل اختلال نارساخوانی        

در تحقیقات صورت گرفته برای شناسایی ریشه اختلال نارساخوانی، عوامل متعددی مطرح شده است. ریشه اختلال‌های یادگیری، عصبی است. زمینه ابتلا به اختلال نارساخوانی به عواملی مانند  مشکلات پیش از تولد و تاخیر در رشد سیستم عصبی مرکزی یا آسیب‌های مغزی، مرتبط است.

علائم اختلال نارساخوانی قبل از رفتن به مدرسه

  • دیر حرف زدن کودک
  • یادگیری کلمات جدید در کودکان مبتلا به نارساخوانی به آرامی صورت می‌‎گیرد.
  • مشکلاتی در شکل گیری کلمات
  • مشکلات یادآوری یا نامگذاری حروف، اعداد و رنگ‌‎ها
  • مشکل در یادگیری اشعاری که در مهدکودک به کودک یاد داده می‎‌شود.

علائم اختلال نارساخوانی در حین مدرسه رفتن کودک:

هنگامی که کودک شما در مدرسه است، علائم و نشانه‎‌های نارساخوانی بیشتر از قبل آشکار می‌‎شوند. این علائم عبارت‌‎اند از:

  • نسبت به همسالان در خواندن کلمات و جملات مشکلات متعددی دارد.
  • در پردازش و درک آنچه که می‎‌شنود مشکل دارد.
  • مشکل در یافتن کلمه مناسب یا مشکل در شکل ‎گیری پاسخ به سوالات
  • مشکلات به خاطر سپردن چیزهای متوالی
  • مشکلات دیدن (گاهی نیز شنیدن) شباهت‎‌ها و تفاوت‌‎ها در حروف و کلمات
  • ناتوانی در تلفظ کلمات ناآشنا
  • مشکل در هجی کردن کلمات
  • صرف زمان طولانی غیرمعمول برای انجام کارهایی که شامل خواندن یا نوشتن است.
  • پرهیز از فعالیت‌‎هایی که شامل خواندن و نوشتن است.

علائم اختلال نارساخوانی در نوجوانی و بزرگسالی:

علائم نارساخوانی در نوجوانان و بزرگسالان بسیار شبیه به دوران کودکی است. برخی از علائم و نشانه‎‌های نارساخوانی رایج در نوجوانان و بزرگسالان عبارت‌‎ا‎ند از:

  • مشکل در خواندن به خصوص بلند خواندن
  • خواندن و نوشتن سخت
  • مشکلات متعدد در هجی کردن کلمات
  • پرهیز از فعالیت‌‎هایی که شامل خواندن است.
  • تلفظ اشتباه نام‌‎ها یا کلمات یا مشکلات بازیابی کلمات
  • مشکل در درک جوک‌‎ها و اصطلاحات
  • صرف زمان طولانی غیرمعمول برای انجام کارهایی که شامل خواندن یا نوشتن است.
  • مشکل در خلاصه کردن یک داستان
  • مشکل در یادگیری یک زبان جدید
  • مشکل در به حافظه سپردن چیزهای مختلف
  • مشکل در انجام مسائل ریاضی
  • درمان اختلال نارساخوانی با نوروفیدبک

دلایل اختلال نارساخوانی        

درمان اختلال خواندن کودکان

نوروتراپی یکی از بهترین راه درمان اختلال خواندن کودکان است چون به علل زیربنایی اختلال نارساخوانی کودک می پردازد و آنها را درمان می کند.

ابزارهای نوروتراپی  انواع مختلفی از جمله نوروفیدبک ، لورتا نوروفیدبک و دیگر ابزارهای نوروساینس دارد که همگی بدون دارو و عوارض جانبی می باشند.

یکی از تکنیک های درمانی در حوزه اختلال یادگیری ویژه خواندن جهت نرمال سازی امواج مغزی این کودکان روش نوروفیدبک است. (روش درمانی نوروفیدبک چیست)

درمان اختلال نارساخوانی با نوروفیدبک

اختلال  نارساخوانی ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالابی از نسبت فعالیت های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می دهند که به پیشرفت فعالیتهای ذهنی صدمه می زند. نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات می شود. نوروفیدبک روشی ایمن و بدون درد است که با استفاده از آن می توان کارکرد و خودکنترلی مغز را به طرق مختلف بهبود بخشید. نوروفیدبک رشد و تغیییر در سطح سلولی مغز را ارتقا می بخشد و قابلیت بازآموزی فعالیت امواج مغزی برای افزایش عملکرد مطلوب در دانش آموزان مختلف را دارد.

روش نوروفیدبک  منجر به افزایش توجه، تمرکز، بهبود اجرای شناختی، کنترل احساسی به دنبال صدمات و آسیبهای مغزی و افزایش تعادل در حرکت و اجراهای مختلف می شود. به طور کلی آموزش نوروفیدبک بر دیدگاه مفهوم انعطاف پذیری و اختصاصی شدن امواج مغزی استوار است.

نوروفیدیک امواج مغزی را بهنجار می کند و هدف آن اصلاح نابهنجاری EEG است که در این صورت (در صورت اصلاح) با بهبود عملکردهای شناختی یا رفتاری همراه است نوروفیدبک به یک شکل از شرطی سازی فعال (کنشگر) فعالیت الکتریکی مغز اشاره دارد که در آن به فعالیت مطلوب مغز پاداش داده می شود و فعالیت نامطلوب مغز بازداری می شود. نوروفیدبک در سطوح سلولی مغز تغییر ایجاد می کند، که به نوبت کارکرد مغزی و عملکرد رفتاری شناختی را تغییر می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اختلال خواندن می توانید با شماره های 8-02166570947 یا شماره همراه 09304050331  و همچنین  با کلیک بر روی لینک واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *